Välkommen till Ryssfemmor!


måndag 14 juni 2010

Löjligt skifte i Blåvitt

Stefan Rehn petas som huvudtränare för IFK Göteborg och istället går Jonas Olsson in som huvudcoach samtidigt som Rehn får större ansvar för den individuella träningen/utvecklingen.

Jag är ju inte så insatt i Blåvitt att jag kan uttala mig om hur det sett ut. Det kan ju bara de inblandade coacherna och Håkan Mild samt spelarna.

En bild säger att det inte innebär någon förändring mer än bara ett litet skifte på papperet.

Den bild som Rehn ger i en intervju jag läser är att ledarna gjort upp planerna tillsammans och att de har coachat varsin halvlek men nu får Jonas Olsson ta båda halvlekarna.

Det verkar som att IFK tar till samma lösning som Frölunda Indians gjorde när spelet hackade i Scandinavium i vintras med en ny coach samtidigt som den gamle är kvar. Man kan kalla det för en mjuk avpolettering.

Rehn sjunger på sista versen hos Blåvitt helt enkelt.

Men nog är det en märklig lösning av Håkan Mild.
I Indians fall tog man ju i alla fall in en ny tränare som kunde komma med lite nya idéer och en ny röst. Nu undrar jag ju var fasen Jonas Olsson har funnits när Rehn har lagt upp sina planer för matcherna?

Sedan undrar jag om Jonas Olsson åkte snålskjuts på Rehn när IFK blev mästare?

För mig känns det som att IFK har drabbats av hybris helt enkelt.
De nådde gigantiska framgångar med ett ungt spelarmaterial och nu när de sålt ett antal spelare och haft ett gäng skadade så förväntar sig klubben samma resultat ändå.

Nä, det här duger inte Mild.
Antingen tror man på den lösning man har eller så hittar man en helt ny.

Om du har en köttsoppa med kött, morötter, potatis och buljong så har du fortfarande samma köttsoppa även efter att du kört ner soppsleven och rört om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar