Välkommen till Ryssfemmor!


tisdag 2 mars 2010

Muhammad Ali släng dig i väggen

OS är slut och hur blir då min summering av denna idrottsfest.

Först kändes det som att OS inte hade börjat fast det pågått i flera dagar men så började man ju komma in i rytmen och så kom ju medaljerna i en strid ström.
Charlotte Kalla var ju underbar och Anna Haags "Yohooo" får ju en att le direkt bara man tänker på det. Hellner är ju en riktig skidhjälte och en som med stil och finess möter diverse påhopp från väst. "Han är ju bra och han får ju säga vad han vill" blev den lakoniska reaktionen från de svenska skidlöparna när Petter "Wankern" Snorsug dampade iväg som värst.

Anders Södergren är ju en hjälte som kämpade sig igenom OS med ett stafettguld som belöning.

En kille dog under värmningarna till rodeltävlingarna. Vilken ofattbar tragedi innan OS ens startat.

Ishockeyn blev ju en besvikelse i och med förlusten mot Slovakien. Grymt tråkigt men vi svenskar måste lära oss att faktiskt ta motståndet på allvar. Ja, i alla fall svensk media. Jag vägrar att tro att ett landslag åker in och underskattar en motståndare och vi i sofforna gör det ju inte efter diverse missöden i bagaget. Nä nä nä....jäklar anåda....nu väntar Spaniens hockeylag...uj uj uj....se upp se upp...vi vet hur det kan gå. Och med mycket möda och stort besvär vinner vi med 2-1 efter ett avgörande mål i slutsekunderna.
Är inte svensk hockey rätt lustig förresten?
I alla andra lag spelas det en fartfylld och tempofylld ishockey men så kommer Tre Kronor in på isen och vad händer. Jo, plötsligt så är det som om det är slow-motion-repriser som rullar i rutan.

Niklas Wikegård sliter sitt hår i förtvivlan när han försöker få upp tempot i spelet och få spelarna dit han vill men han är hur han än gör ändå den som rör sig snabbast av alla svenskar i arenan.
Han var hur kul som helst i detta OS och jag hoppas verkligen att vi får höra mer av honom framöver.

Finland moppsade upp sig a'la värsta norska dampungen och tog chansen att trycka dit oss efter vår förlust mot Slovakien. Ehhhh.... Hallå, vi slog ju er för ett par dagar sedan med 3-0 och ni var helt chanslösa. Var fick ni luft ifrån?
Sedan visade det sig ju också att högmod går före fall och Finland åkte på värsta kölhalningen i landslagsishockeyn när USA tog ledningen med 6-0 på tolv minuter. Hakka Pelitta poikkat!
*Vargflin*

Sedan var det väl första gången i världshistorien som man höll på USA i en final i en ishockeyturnering men Kanada har grisat till sig så många turneringsvinster mot Sverige nu att jag tröttnat på dem totalt. I finalen kändes ju ändå Kanada starkare och det är inget att säga om. De vann OS-guldet helt rättvist.

Pär Mårts tar nu över Tre Kronor och en hel del journalister tycks hysa en enorm övertro på denne man. Jag vill minnas att han haft ansvaret för Tre Kronor tidigare och då har han gjort ett väldigt blekt intryck. Hans resultat med juniorkronorna har ju faktiskt inte heller imponerat om jag ska vara ärlig. Mest har han visat prov på obefintlig coachning.

Men å andra sidan tycker jag ju att Bengt-Åke Gustafsson också är färdig med landslaget nu.
Han rostade till slut ihop helt.

Björn Ferry tog den ädlaste av medaljer i ett annars totalt misslyckat OS för skidskyttarna.
Helena Jonsson fick OS-feber och de andra dög helt enkelt inte i konkurrensen.

Curlingdamerna tog guld i den av OS-grenar segaste av idrotter. I finalen slog vi Cruella De Ville från Kanada och det var skönt att vi fick tvåla dit åtminstone en osportslig del av världen.

Anja Pärson är ju till sist av svenskarna den värsta av dem allihop. Hennes återkomst som bronsmedaljör efter hennes vådliga luftfärd i störtloppet var stark.

********************************************************************************

Vi spelade en träningsmatch mot Frölunda IBKs utvecklingslag igår och det var riktigt skoj.
Stämningen var god och jag tror båda lagen hade roligt efter det ofrivilliga snöuppehållet som vi haft en dryg vecka. Matchen slutade 5-5 och vi fick se Marcus Warnström på ett riktigt riktigt glatt spelhumör med massor av tunnlar och ett par rappa skott mixat med kanonfint spel tillsammans med Mårten Sundholm och Mårten Forslund.
Vidare fick vi se ett jättebra powerplay som vi dagen till ära satt ihop på ett alldeles nytt sätt och det blev jättebra.
Vidare så sprang Anton Sjölund Jurado som en gasell runt banan och ville väldigt mycket.
Torbjörn Zahnér var också väldigt pigg och alert i sitt spel.

På det stora hela en väldigt trevlig match.
Högsbo förde matchen och spelet såg väldigt trevligt och hoppingivande ut.

Jag måste ju också få säga att Jacob Öryd hos motståndarna Frölunda gjorde en riktigt vass match med väldigt kreativa och roliga lösningar i pressade lägen. Rasmus Durgé vid Jacobs sida blir mer och mer lik Henrik Qvist. Lite mer sträckning i ryggen och snabbare press uppåt med bollen så är vi snart där.

*********************************************************************************
Mina träningspass den sista tiden har handlat väldigt mycket om kettlebells och hopprep.
Just nu känner jag mig som att jag åkt rätt igenom en mangel på Kemtvätten i Malmberget.
Axlarna är både tunga och ruskigt ömma.

Låren känns som två stockar i allt jag gör. Det finns verkligen inga avlastande rörelser utan ALLT känns och det är skönt.

Angående hopprep ska jag genast erkänna att det är precis tvärtom med mitt hopprepshoppande. Det går väldigt hackigt. Ett hopp-stopp-två hopp-stopp-tio hopp-stopp-helvete vad segt-tre hopp-stopp-nä nu jävlar-tio hopp-stopp-koncentrera dig nu-tjugo hopp-stopp-två hopp-stopp-andas in-trettio hopp-stopp-fokusera och tima-fyrtio hopp-stopp-beröm dig själv-sextio hopp-stopp-bra-etthundratjugohopp!

Tror jag kan driva mina Högsbokillar lite hårdare nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Är det inte du som är ordförande i Bengt-Åke Gustafssons fan club?

    SvaraRadera
  2. Hmm...Jo, jag har alltid gillat Bengt-Åke Gustafsson men jag tyckte inte han gjorde det bra i OS.
    Tror han varit ifrån det löpande coachandet för länge och att han förlitade sig på att spelarna skulle fixa det själva. Klassiska misstag när man har ett bra spelarmaterial.

    //Anders

    SvaraRadera