Välkommen till Ryssfemmor!


torsdag 4 mars 2010

Elitserien är ett sömnpiller

Det är bara att konstatera att spelarna i Elitserien har väldigt lång väg att vandra innan de kommer i nivå med de bästa spelarna i världen och det är tragiskt.
Ni kan betala dem hur mycket som helst men de blir ändå inte bättre eller mer attraktiva att se på.

Ikväll ägnade jag återigen 2,5 timmar åt att se på livehockey i Scandinavium och jag höll tamejfan på att somna mitt i period två.

Spelarna är långsamma och den där pinnen de håller i tycks de mest ha till att stödja sig så de inte rasar omkull mitt på isen.
Felpassen är fler än de korrekta och skotten är antingen obefintliga eller missriktade och lösa.
Varför ska man betala över 300 kronor för att se på en snubbe som tjänar över miljonen om året på att haspla sig runt isen som Bambi?
Är det underhållning värd namnet?

Domarna är dessutom lika fega som de är överallt annars.
Crosscheckingar mitt framför näsan lämnas därhän utan minsta lilla fingerlyftning från domarna. Alltså, nu snackar jag MITT FRAMFÖR NÄSAN PÅ DOMAREN. 40 centimeter från näsan!

En utvisning för ett lag följs regelmässigt av en kompensationsutvisning strax därpå.

Det är väl kanske lite av en reaktion mot att man sett NHL-spelare fara fram över små rinkar men Elitserien är väldigt seg. Jag betvivlar ju att handbollsallsvenskan eller Superligan i innebandy är lika långt ifrån världsunderhållningen som ishockeyn är. Fotbollsallsvenskan är ju definitivt nere på gräsrotsnivån men jag är besviken över att konstatera att även Elitserien är det.

Frölunda vann i alla fall och det var väldigt skönt.
Ingen var bäst i Frölunda.
Alla följde mönstret här ovan.

Linus Klasen i Södertälje gjorde ett stiligt straffmål och det var sevärt.

Jo, Scandinaviums underbara publik har jag ju nästan glömt.
Inte vet jag men en del börjar skrika "Kom igen NUUUUU!" eller "FÖR HELVETE!" redan efter ett byte och passningarna slås fel. De som gapar så måste ju vara på sin allra första hockeymatch i Sverige. Sedan fortsätter okvädningsorden hagla över hela arenan i två och en halv timme. Bakom ryggen har man en tolvåring som i Scandinavium tydligen fått rätt att skrika med sin lilla pipiga fjunröst alla svordomar han lärt sig utan att någon i omgivningen reagerar. Strax bakom honom sitter en på något vis utvecklingsstörd eller möjligen bara berusad typ och ylar idiotkommentarer hela matchen.

Varför ska man betala över 300 kronor för att vara med om en sådan underhållning?

Ja ja... Innan matchen fick vi i alla fall en genomgång av Ulf Dahlén som verkar vara en försynt och försiktig herre. Han berättade att södertälje ofta går Norr-Söder (Coast-to-coast säger de i NHL) och att Frölunda skulle försöka backa hem och nyttja spelvändingar. Jo, hej och hå. Som sagt så måste man kunna slå en passning för att komma över från ena målet till det andra. Men det var ju skoj att höra honom live.

Maten innan var ju annars kanon och Colin Moon som vi också lyssnade på var riktigt skoj.

Modo och Peter Forsberg tillsammans med Zucharello Aasen är superheta just nu.
Ikväll mosade de Linköping med 8-0. Även om Linköping kanske bygger upp sig inför slutspelet just nu så är ju siffrorna anmärkningsvärt stora.
Men det är ändå skoj att Forsberg levererar. Han kan än.

Och nu lät jag nog som att hockeyn var riktigt sketdålig så jag ska nyansera det hela lite. Själva spelet med tacklingar och allt är ju helt ok att se på även om det inte är de bästa på isen. Det är nog mest det att det liksom inte är Ovetjkin som rör sig därnere som gör att kontrasterna är väldigt stora.
Lagen ikväll krigar båda för överlevnad och det sätter ju press på spelarna förstås.
Jag tror i alla fall att Södertälje har en liten chans att klara sig men det ser ju illa ut nu med tio poäng upp till Timrå.

Jag tror slutspelet blir MYCKET bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar