Välkommen till Ryssfemmor!


måndag 4 oktober 2010

Svennis och Thailändarna

Jag kollade upp Leicester lite närmare och hittade lite kuriosa som jag kan dela med mig av.
Enligt Wiki så är det Englands tionde största stad med ca 285 000 innevånare. Staden befolkas till 40 % av personer födda utomlands och man räknar med att under 2010-talet bli den första brittiska staden med en majoritet färgade invånare. Staden grundades år 50 av romarna.

Sedan några dagar är Sven-Göran "Svennis" Eriksson manager för stadens fotbollspärla - Leicester City Football Club.

"Leste" som det uttalas har rätt magra meriter genom historien och det får ju en att undra hur det kommer sig att Svennis hoppat på detta uppdrag.

Det visar sig att ett konsortium eller ett företag som heter King Power Group har köpt klubben och att den sedan augusti 2010 leds av thailändaren Aiyawatt Raksriaksorn (Säg det snabbt tio gånger utan att snubbla på tungan..AiiiY A WATT  RAKS riak SORN. ... ).

Sådär löste sig alltså gåtan om hur det kom sig att Svennis åter signade sig för en skitklubb i det brittiska seriesystemet.

Ända sedan Svennis var i Lazio och där lyckades att köpa ihop ett topplag som vann ligan har han jagat samma förutsättningar och där han nosar pengar och köpelag där dyker han upp.
Svennis må vara hemvävd värmlänning men när det handlar om fotboll så är han inte mycket för att bygga lag ifrån grunden genom att satsa på spelarutveckling och långsiktighet utan där handlar det bara om att snabbt köpa ihop slagkraft.

2 kommentarer:

  1. Den här bloggen är så lärorik att jag nästan inte vet vad jag skulle göra utan den.

    Har du doktorerat i idrottskunskap?

    SvaraRadera
  2. Hmmm... Ok, jag nosar mig till en del ironi här . . . Kanske blir det lite idrottsnördigt ibland.

    Om det blir för mycket för dig så finns det ju alternativ... ;-)

    //Anders

    SvaraRadera