Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 17 januari 2010

Pedro nye favoriten på Camp Nou

FC Barcelona mosade igår Sevilla med 4-0 i La Liga.
Barcelona var egentligen precis lika överlägnsa i den här matchen som de har varit i de tidigare men nu fick de helt enkelt utdelning.

Skönt tycker jag.
Normalt sett kan jag ha en förkärlek för underdogen men i Sevillas fall så fick jag lite agg mot dem de sista veckorna. Ja, i ärlighetens namn så tycker jag ju att Barcelona spelar den roligaste fotbollen tillsammans med Arsenal så de är ju alltid mina grundfavoriter men jag kan ändå tycka att en motståndare kan få prestera bra.
I Sevillas fall så började det med att TV-kommentatorn uppenbarligen gillar Sevilla skarpt och därför rosade minsta lilla grej som de gjorde. Detta följdes upp av hånfulla leenden från både Sevillabänken och spelarna på plan när domaren dömde mot dem. Till saken hör att det var solklart att det var Barcelonas frisparkar.
Sevillas coach fortsatte sedan matchen igenom att flina klentroget.
Näpp, det gillar jag inte.
Särskilt inte som Barcelona, som vanligt, dominerade skeendet på planen.

Zlatan Ibrahimovic har det däremot tungt just nu.
Han är seg i steget och i tanken och det han gör bra ger inte utdelning. I går hade han ett bra läge i början av matchen men brände. Senare spelade han fram Henry som i sin tur avslutade svagt. Zlatan hade även en nick i mål men stod offside.
Tänk att jag aldrig förstått varför en anfallare står offside när han har hela försvarslinjen framför sig. Det är ju en grej om man står mitt i gröten men att stå i linje med fyra backar och ändå lyckas hamna offside är ju en prestation i sig.

Messi var väldigt bra ibland och rätt dålig ibland. Han spelar med så små marginaler att det ofta ser rätt billigt ut när han blir av med bollen. Tyvärr drabbade detta ofta Zlatan som sprang i bra lägen när Messi fipplade.

Camp Nous nye favorit heter Pedro Gonzales och han gör mål i stort sett i varje match han hoppar in. Med tanke på speltiden så måste han ligga bra till i jämförelsen mål/spelad minut. Det dröjer inte länge förrän han tar Henrys eller Zlatans plats i startelvan. Henry borde ju vara den naturlige spelaren att bänka men han har sett vassare ut än Zlatan det sista. Troligen får Zlatan vila sig lite i form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar