Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 3 januari 2010

Gothia Innebandycup startar idag

För några år sedan var Gothia Innebandycup verkligen en höjdpunkt för många innebandyspelare. Vi med våra 93:or såg alltid fram emot cupen med stort intresse.

Tyvärr vekar cupen också vara lite förföljd av svåra anmälningstider. Antagligen för att man måste börja fundera över cupdeltagandet precis strax efter att säsongen startat för att få plats.
Våra 93:or missade anmälningen för fyra år sedan trots att vi var ute i god tid men det berodde nog mer på att den ansvarige ledaren glömde att anmäla oss.
En del har ju mycket att göra bara de ska stiga upp och äta frukost innan de ska gå och lägga sig.

Nu när jag tittar på de anmälda lagen kan jag konstatera att det är väldigt få lag från Göteborgsregionen anmälda. I klassen P18 finns Lerum, Älvstranden, Lindome, Ale, Särö/Kullavik och sedan kan man räkna in Sandared, Alingsås och Borås samt Warberg.
I P16 finns Stenungsund, Eken, Lerum, Sandö, Älvstranden, Marin Väst och Pixbo.

Massor med klubbar saknas alltså - Marstrand, Partille, Frölunda, Pixbo, Lindås, Sportlife Kungälv, Floda, Landvetter och även delvis Pixbo.

Cupen saknar även representation från östkustens främsta lag. Ett och annat lag finns väl kanske men det är magert. Nu kommer ju visserligen slutspelet i juniorallsvenskan igång om någon vecka så det kan ju påverka fåtalet anmälda lag men alla är ju inte med där.

Cupen krockar även med Distriktslags-SM för 15-åringar som går precis nu. Detta gör ju också att många lag inte anmäler sig till Gothia Cup.

Trots detta finns det några fina lag med i cupen.
I P18 finns bl.a. Sävsjö IBK, Warberg IBF, Husqvarna IK, Malmö FBC och Hovslätts IK.
Det finns även några norska lag som kan vara hyfsat bra.
I P16 dyker Tatran Stresovice upp igen och där är säkert Patrick Doza med och lirar och då är laget sevärt bara därför. I övrigt är ju Eken rätt duktiga även om de tappat en del i utvecklingen den senaste säsongen. Borås kanske har ett hyfsat P93-lag? Malmö FBC har vi slagit ett par gånger med Frölunda IBK och de var ganska bra. Bjärreds IBK var i slutspel i Lunarstorm förra året och spelade final i Gothia för ett år sedan. Undrar om det inte var Västerås IB som vann då? Till sist har vi Pixbo som har ett riktigt fint P93-lag och de lär gå långt i cupen. Mina tipsfavoriter blir dock Tatran Stresovice.

Detta Tatran mötte vi i kvartsfinalen förra året och där gjorde jag ett av mina största misstag någonsin som ledare. Jag hade bett en mer erfaren juniorledare vara med på bänken för att coacha mitt lag och det hade funkat förr med andra ledare att få in nya infallsvinklar och ny energi men inte denna gång.
Nu fick Tatran en drömstart där just Patrick Doza drog in ett slumpskott långt utifrån redan efter 30 sekunder. Direkt därpå fick de ytterligare ett mål och då är det uppförsbacke när speltiden är så kort. Vi jagade dock på och hade våra chanser men bollen ville inte in. I halvlek stod det 3-0 till Tatran. Typ 25 sekunder in i andra halvleken gjorde de 4-0. Vår jakt fortsatte men det slutade 6-0. Totalt missvisande siffror om jag ska vara helt ärlig.

Under första halvlek var vi bra med i matchen trots målunderläget. Coachningen var dock relativt passiv. I pausen överlät jag ordet till vår mer erfarne ledare för att höra vad han kunde tillföra. "Jobba hårdare. Det är ju för fan kvartsfinal och det är nu det gäller!".
Jag tittade på honom för att höra fortsättningen. . . . Det kom två upprepningar av första budskapet. . . . sedan inget mer. Pausen var slut och jag stod där som en snopen George Michael på den där herrtoaletten och kände mig grundlurad.
Jag kavlade upp ärmarna och började coacha och tyärr fick vi alltså det där baklängesmålet direkt men vår andra halvlek i den här matchen var riktigt stark. Efter matchen räknade jag till 35 riktigt bra avslutsmöjligheter för oss jämfört med Tatrans 12 inklusive deras mål.
Det var en mycket lärorik upplevelse och efter det krävs det mycket för att jag ska överlämna taktpinnen till någon annan. Det finns dock dem jag skulle lita på fullt ut i alla väder och en av dem coachar ett Schweiziskt topplag. . . Säger det så att inga missförstånd uppstår. (Skriver man "Schweiziskt förresten?). Jag klandrar inte heller den ledare som kom in. Förväntningarna och förutsättningarna var oklara och det var inte lätt för honom.

I semifinalen föll sedan Tatran mot ett Vetlanda som sköt typ åtta skott och gjorde sex mål.
Helt otroligt och makalöst orättvist. Jag glömmer aldrig det flyt som Vetlanda hade i den matchen och att de hade sponsortryck för Svenska Kyrkan på baken. Hade vi haft 10 % av deras flyt hade vi krossat Tatran ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar