Välkommen till Ryssfemmor!


fredag 22 januari 2010

David Jansson kvar i Schweiz


Jansson stannar i Schweiz
David Jansson, 29, med förflutet i bland annat JIK, fortsätter som tränare i Schweiz. Jansson och Floorball Köniz är överens om ett nytt ettårskontrakt.
Det är inte bara Daniel Calebsson som har JIK-anknytning i schweiziska Köniz. Det har också förre lagkamraten David Jansson, som numera är tränare. Jansson flyttade ut i Europa i höstas, efter att ha tränat Pixbo, och kommer nu att fortsätta träna Köniz i ytterligare en säsong.
- Jag har haft en del kontakt med ett par superligaklubbar, men eftersom jag tidigt fick igenom det jag ville förändra och att de var beredda på det så skulle det bara kännas konstigt att bara vara här i ett år, säger David Jansson, som känner sig som hemma i utkanterna av Bern.
- Om Calebsson trivdes här visste jag att det fanns en stor chans att jag också skulle göra det. Schweiz är något exotiskt i innebandyväg och ett bra steg i min tränarutveckling. Även om vi tappade ett par spelare så kom jag in i ett bra skede i klubben.

Har överraskat alla
Köniz, som tappat flera nyckelspelare, dömdes på förhand ut som ett lag som knappt skulle ta sig till slutspel. Men i den inhemska högstaligan SML har Köniz och Jansson bevisat motsatsen.
- Vi ligger tvåa i tabellen med en match kvar av grundserien. Systemet här nere är lite knepigt för det kan som mest bli 21 slutspelsmatcher, i serien är det bara 18. Men vi har enormt bra unga, seriösa spelare som gjort ett riktigt bra jobb.
Hur har omställningen varit?
- Språkligt var det jäkligt intressant i början, det var nytt för mig att prata innebandy på engelska. Jag var rädd att min demokratiska ledarstil skulle tas emot ljummet, därför var jag mer auktoritär från början. Men ju mer tiden har gått desto enklare har det blivit med tyskan också.
Men mycket talar för att David Jansson blir utan Daniel Calebsson nästa säsong. Landslagsspelaren tänker flytta hem efter tre år.
- Jag hade såklart offrat alla kroppsdelar för att han ska stanna, men jag är ganska säker på att han drar hem. Han har varit här i tre år och gjort enormt mycket för schweizisk innebandy.

Texten hämtad ur Jnytt.
Lycka till i slutspelet grabben!

1 kommentar: