Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 6 februari 2010

Solar och pannkakor

Afonso Alves har röstats fram av sport.co.uk till det tredje sämsta januarinyförvärvet genom tiderna i Premiere League.

Afonso Alves känner vi i Sverige till som en målspruta i först Örgryte och senare i Malmö FF. Han lämnade sedan landet för att spela i Heerenveen och där trivdes han aldrig men trots det gjorde han till en början en hel del mål även där.

Alves köptes från Heerenveen till Middlesbrough som åkte ur Premiere League samma år och målfabrikationen var mager för brassen.

Det är ju svårt att säga hur Alves matchades i Boro men mitt förtroende för brittiska coacher är ju sisådär. Minns bara hur t.ex. George Graham misshandlade Anders Limpar i Arsenal och jag undrar om han inte hade att göra även med Tomas Brolin i Leeds. Där har jag i alla fall för mig att Wilkinson var coach när Brolin kom och det gick ju inte så värst bra.

Nåväl, Afonso Alves har gjort några landskamper för Brasilien och även om jag vet att få brassar gillade det han åstadkom där så är han en av de absolut vassaste spelarna som klivit in på en allsvensk plan.

Förutom att han kunde sätta in enorma ryck och göra snabba riktningsskiften så slog han millimeterprecisa frisparkar.

Ett av mina roligaste minnen var derbyt mellan Örgryte och IFK Göteborg 2002. ÖIS vann med 5-2 och Alves gjorde tre mål. Jag hade hamnat mitt i IFK klacken och blev utskälld för att jag höll på ett så dåligt lag. Min enda, något förvånade, replik var " ??? Men vi vinner ju...". Högröd gick IFK-supportern sin väg med tio minuter kvar av matchen.

Kolla in klippet som utöver Alves bjuder på både min gamle handbollskamrat Joakim Karlsson och vår nuvarande förbundskapten Erik Hamrén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar