Välkommen till Ryssfemmor!


fredag 26 februari 2010

Avslöjandet om Northug

Från Superonsdag till Smörjtorsdag.

Superonsdagen gick ju hyfsat bra med det svenska guldet på herrstafetten.
Alla njöt vi av att se Petter Snorsug smyga ut ur målfållan med en gamnacke ner till pjäxorna. Men framförallt njöt vi av att se de ödmjuka svenska killarna fira guldet!

Tyvärr slutade det ju med torsk för Tre Kronor mot Slovakien.

Det sistnämnda var tyvärr ingen överraskning.
Även om jag inte vill säga att det var ett fiasko så var det ju inte så bra som vi alla hade hoppats. Men det låg i luften hela tiden.
Mängder av våra stjärnor har varit skadade stora delar av säsongen och Bengt-Åke Gustafsson har, även om jag gillar honom måste jag nu säga detta, fallit in i förbundskaptensfällan som coach.
Slovakien är också en precis sådär lagom otäck motståndare att möta i en kvartsfinal. De har några väldigt giftiga målskyttar - Demitra, Gaborik, Hossa - som levererar mål ÖVERALLT där de dyker upp och de har en jätteback som spelar 75 % av matchtiden. Särskilt när det läggs in powerbreaks lite här och var orkar ju alla lite extra. Samtidigt är de övriga spelarna i Slovakien inte alls särskilt skräckinjagande och då är ju känslan "Det här ska vi ta".

Jag skrev i mitt tidigare inlägg ungefär hur vår känsla skulle vara vid 1-3 efter andra perioden kl 07.30 igår. *FNYS*... Det stod 2-3 så mitt tips var bra nära där.
Tyvärr så föll även en del andra farhågor in.
Sedinarna hittade varandra ENBART. Kan det ha varit därför som de fick minst istid av alla forwards i kvartsfinalen?
Lidström såg trög och pensionsmässig ut. Har han en mörkad skada i ljumsken tro?

Hörnqvist hade inte förstått sin roll eller så var han felcoachad. Den killen ska stå och vänta framför mål tills pucken levereras dit av Zetterberg eller Forsberg. Nu kom killen i ruscher och försökte bli den som skulle leverera puck till Zetterberg och Forsberg. Nä, nä, nä NÄ....fel fel fel!
Nu åkte killen med pucken gång på gång i hela turneringen och den kedjan blev i stort sett osynlig utom i sista matchen men då fick de å andra sidan enormt mycket istid tack vare ett mål.

Kron Wall of Pain var ju kul att se när han tacklades PÅ RÄTT SIDA. Nu gjorde han juniormisstag och klev fram och tacklade på fel kant vilket gav Slovakerna ett gigantiskt kontringsläge. Det ingår väl för helvete att kunna värdera när man ska ingripa när man spelar i ett av NHLs bättre lag?

Magnus Johansson flög som en vante på isen och gjorde några riktigt dåliga byten.
Weinhandls insats i OS kommer ingen att kunna utvärdera. Hur bedömer man en kille som stått i öppna lägen tusen gånger utan att få pucken? Är det hans fel att tvillingbröderna bara vill spela mellan sig...och i slutet med idolen Forsberg?

Demitra gjorde alltså två och Chara föll lätt. Sa jag inte något om att han har dålig balans?

Peter Forsberg var i alla fall ganska bra i den sista matchen och det var skoj att se.

Bengt-Åke Gustafsson föll alltså in i förbundskaptensfällan.
Jo, han blev väldigt passiv i sin coachning av laget.
Jag tror man blir det om man inte coachar kontinuerligt eller är väldigt duktig på att faktiskt påminna sig om att coacha laget. Det är nog lätt att falla in i en trall som ger en en förvissning om att kedjorna man satt ihop är de bästa och att de kommer att leverera. Då står man där och tittar på byte efter byte hur spelarna gör samma misstag gång efter gång och kanske tänker man att det lyckas bättre nästa gång. Det var utförandet det var fel på bara.
Hörnqvist och hans konstiga agerande t.ex. Hur kommer det sig att B-Å inte såg det?
När blev Lidström en gammal gubbe med stela leder och långsamma reaktioner?
Borde inte Sedinarna ha fått en hårtork för alla uteblivna passningar till fria medspelare?
Varför fick Franzén bara harva med Påhlsson utan att få chansen med Zetterberg och Forsberg?
Sedan finns det ju mängder med finesser i själva åklinjerna och passningsspelet och toppningarna som tog en jäkla tid att justera.
Jag tror helt enkelt att B-Å blivit rostig och därför lite seg i coachningen. Hade han coachat varje vecka hade han varit mer alert och reaktiv eller proaktiv i båset.

Men men...jag är inte förvånad. Jag sa ju att Forsberg inte skulle ha burit fanan.

*******************************************************************************

USA-Finland och Kanada-Slovakien i semifinal.
Jag läste att finnarna hånade oss för att vi åkte ur OS.
Annars brukar jag ju alltid hålla på det "lokala" laget. Jag menar att man håller ju på sina bröder på något vis. Åker sverige ut så håller jag ALLTID på våra nordiska grannar. Man har ju finländska kamrater och sådär. Men på senare tid har det smugit sig in konstiga element i tillvaron. Jag vet inte om det beror på all DAMP i samhället men nu finländsk press och så har vi Petter Snorsug och annat. Well, fuck it. GO USA!

USAs lag har dessutom lite av OS-laget 1980 över sig. Unga och hungriga och fortfarande relativt okända spelare. Sånt är ju alltid kul. Även om det råkar vara USA i det här fallet.

Slovakien kommer att vara skitnödiga och skitnöjda med semin och nu får ju Kanada dessutom all hjälp de kan få av domarna så där blir det en enkel match för Crosby och co.

I finalen hoppas jag USA chockar Kanada.

********************************************************************************

Sedan kom då smörjtorsdag och det var ju inte så kul. Tre Kronor föll ju i det som var torsdag för oss.

Damstafetten var ju körd redan innan starten. Men jag tycker ändå att det var kul att se Anna Olsson, Charlotte Kalla, Ida Ingemarsdotter och Magdalena Pajala kämpa i spåren. Alla gjorde jättebra prestationer på sin möjliga nivå och det var uppfriskande.

Svenska landslaget i damishockey föll också sent igår mot Finland i bronsmatchen och det var ju inte heller så lattjo. Några reflektioner bara.
Varför får inte spelarna tacklas i damishockey? Ja, ok, de får tydligen tacklas om de åker i samma riktning men vad är det för konstig regel?
Det finns ju dambandy nuförtiden och varför ska man då ha de reglerna i ishockey?
Grabben tycker damishockey ser ut som pee-wee-hockey. Det är bara att hålla med. Just damishockeyn är väldigt långt ifrån herridrotten med samma inramning och utrustning.
Erika Holst spelade den lustigaste ishockey jag sett. Om Lidström rörde sig som en gubbe i den här turneringen så var Holst rörelsemönster mest att likna vid en Tall.
Snacka om stillastående ishockey.

********************************************************************************

Till sist bjuder jag på norske stafettskidlöparen Björn Hjelmesets förklaring till sin genomklappning på stafetten. "Det har blivit för mycket porr under de två veckorna på hotellet. Jag bor i rummet intill Petter Northug och det kommer så mycket konstiga ljud därifrån. Det är orsaken till allt".

Det är ju det vi hela tiden vetat. Petter Northug är en wanker!

Snorsug fick plötsligt en helt ny innebörd. . .

1 kommentar: