Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 12 september 2010

Tobleroneeffekten avgör valet

Jag ska inte göra detta till en politisk blogg även om jag mycket väl skulle kunna det med min bakgrund. Men eftersom valet stundar och det är något som berör oss alla så får man ju ta upp lite kring det.

Jag har aldrig förstått varför Socialdemokraterna valde Mona Sahlin som partiledare.
Var det för att man ville ha en kvinna som kunde bryta med Göran Perssons gamla patriarkat?

Nu struntar jag i Socialdemokraternas politik och valmanifest.
Vad gäller Mona Sahlin så var hon körd inom politiken i och med Tobleroneaffären för hundra år sedan. Där förlorade hon all sin trovärdighet.

Någon säger kanske att man ska glömma och gå vidare och de flesta har kanske gjort det också. Själv kan jag ju inte påstå att jag glömt det. Jag skriver ju om det nu, eller hur?
Jag kan inte heller påstå att jag tänker på Tobleroneaffären varje dag.
Men jag gör det när det är dags för val.

Ideologiskt kan man ju alltid fundera över vilket alternativ som är det bästa.
Här brukar jag hamna som en åsna mellan två hötappar.

Jag gillar valfrihet och låga skatter = Borgarna.
Jag gillar statlig kontroll över våra naturtillgångar = Sossarna.
Jag gillar bra kontroll på statsfinanserna = Borg
Jag gillar en bra miljösatsning = Sossarna/Miljöpartiet
Jag gillar inte att statsfinanserna finansierar redan rika = Kommunisterna?
Jag ogillar utförsäljningen av statliga bolag = Sossarna.
Jag tycker Maria Wetterstrand för ett vettigt intryck = Sossarna/Miljöpartiet.
Jag tål inte Maud Olofsson = Sossarna.
Jag tycker att Fredrik Reinfeldt gör ett mycket gott intryck = Borgarna.
Jag ogillar hyckleri = Blankröst.

Ja, så här kan det pågå...

Om man tänker sig att USA är den fria kapitalismens föregångsland så utvecklades ju landet jättebra tills för ett antal år sedan. Nu vete attan hur det är ställt med landet?
Sjukvården är åt helvete.
Kriminaliteten är åt helvete.
Krigspolitiken är åt helvete.
Socialförsäkringssystemet är åt helvete.
Banksystemet är åt helvete.

Kort sagt så är det inte bra.
Så då blir ju frågan vad vi strävar efter och vilket samhälle är det ideala samhället?

Är det bäst att ha mycket under statlig kontroll där skatter finansierar en hel del av arbetskraften eller är det bäst att låta de fria marknadskrafterna regera?

De båda politiska blocken har ju närmat sig varandra i mitten av skalan de senaste åren vilket har gjort det svårare och svårare att se skillnaden mellan dem.

Till slut landar vi i vår ände av skalan Höger Vs Vänster.
Våra högerpolitiker tror jag landar någonstans kring USAs kommunister om man jämför.

På något vis så kommer valet ner till att handla om personerna.

Ska jag välja mellan att ha Fredrik Reinfeldt som landets företrädare eller ska jag ha Toblerone-Mona?

Det jävliga är ju att jag får Maud Olofsson med Reinfeldt.
Jag får Mona Sahlin med Maria Wetterstrand.
Sedan får man ju också Lars "Jag har spelat med Nacka" Ohly med Wetterstrand.

Varför röstar en enda människa på Centerpartiet i dag egentligen?
Det är ju inte precis Bondepartiet längre?
Varför finns de kvar ö.h.t?

Skulle inte Miljöpartiet kunna slå sina påsar ihop med Moderaterna istället för Centern?

När jag fick se Maud Olofsson tappa tråden på TV häromdagen var bland det roligaste jag sett. "Äbä, ube, babba...det är balanstalet som gör det...eh öh...hebbe...*blinka blinka*
He he he ....

Hade Margot Wallström varit partiledare för vilket parti som helst så hade det partiet fått väldigt många röster och då hade valet kommit att handla om Reinfeldt eller Wallström och om vem som har bäst trovärdighet.

Nu lämnar Socialdemokraterna walk-over genom att ha en toblerone-mumsande partiledare som statsministerkandidat.

3 kommentarer:

  1. Politik och sport.
    Nae vet inte om den mixen är min cup of tea men det är lika välformulerat vad du än skriver om.

    Rästar du på sossarna eller borgarna. Tycker inte det framgår.

    Håller absolut med dig om Maud Olofsson och det är ju kass att Reinfelt ska dra med sig den räpan.

    Pontus

    SvaraRadera
  2. Det är många olika typer av människor som följer bloggen och den ska ju spegla det som rör sig i min värld för stunden.

    Ibland blir det politik men för det mesta är det idrott.

    Ja du, hur jag röstar är jag ju alltså inte så solklar över själv. Jag skulle ju hemskt gärna slippa Maud Olofsson alltså men så kan man ju inte bygga sina politiska värderingar.
    Jag får väl gå in och göra någon slags valbarometer i elfte timmen för att bestämma mig.

    I det jag skriver så verkar det ju vara fler plus för sossarna eller de rödgröna men att Anders Borg har statsfinanserna under kontroll är bra.
    Men å andra sidan beror det på kortsiktiga vinster efter långsiktigt korkade utförsäljningar?

    Räpa var ordet... ;-)

    //Anders

    SvaraRadera