Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 11 september 2010

Björnslaget är igång

Igår sparkade Björnslaget 2010 igång.

Det första jag såg var Frölunda IBKs herrjuniorer spela mot Höllviken och det var en match som Höllviken dominerade spelmässigt. Frölunda kom endast tillfälligt upp i anfall och hade svårt att skapa något organiserat. Men laget består av en del nya eller nygamla killar och det är inte så lätt att få ihop det alla gånger. Särskilt inte såhär tidigt på säsongen.
Nu kan jag ändå inte påstå att Höllviken var överlägsna på något vis och chanserna var inte såvärst många egentligen. Jag tror det var Tim Thornström Haagensen som stod i mål i Frölunda och han gjorde ett par riktiga kalasräddningar.

Sedan var det dags för Högsbo AIK att spela mot Höllviken IBF.
En match som vi i Högsbo på papperet skulle förlora i och med att Höllviken håller till högre upp i seriesystemet. Dessutom är Höllviken ett topplag i den serien.
Jag vet heller inte hur vasst lag Höllviken ställde upp med men vi skulle kunna bli lite vassare på några positioner.

Höllviken inledde starkt och skapade tidigt ett par bra chanser men vi höll tätt.
Det dröjde ungefär tio minuter in i första halvleken innan de spräckte vår nolla.
Kort därpå höll Jacob Öryd bollen i ena hörnet och kom loss därifrån in mot mål där han sedan fick in bollen till Andreas Bergren som slog in 1-1. Bra arbetat av våra två unga nyförvärv i vårt första powerplay för säsongen.
Efter det höll Höllviken oss under konstant hård press och vi fick ytterst lite tid på oss att behandla bollen innan de var på oss. När vi sedan fick kontroll på bollen så ägnade vi oss gärna till att själva ge bort den billigt. Otroligt frustrerande.

Dian Camacho i kassen räddade oss ett flertal gånger och han gjorde en kanonmatch.
Sedan hade han litet flyt också som när bollen rullade på hans arm och upp över hjälmen och ner längs ryggen och landade på mållinjen utan att trilla in i mål. *Phiuuu*.

Höllviken fick sedan spela powerplay mot oss och gjorde rätt enkelt 2-1.
Strax därpå kontrade de in 3-1 efter ett felpass av oss.

Höllviken fick sedan ytterligare ett powerplay och även detta utnyttjade de med en snabb genomskärare och ett bra skott så det blev 4-1.

Med ungefär två minuter kvar så var Mårten "Foppa" Forslund på lekhumör och snurrade i deras vänsterhörn så det stod härliga till. Jag hann inte registrera alla snurrar och tunnlar och flippar som Foppa gjorde där men rätt vad det var så var han i skottläge och drog in 4-2 invid målvaktens vänstra stolpe. Matchens prestation och mål.

Strax därefter var det Andreas Berggren som snurrade i samma hörn och jobbade sig in mot målet men precis i skottögonblicket fick han en törn och tappade bollen rätt in i slottet till Jacob Öryd som kvickt klappade in 4-3 rätt upp i krysset!

Då hade vi ca 1.30 på oss att kvittera men vi nådde inte fram.
I ärlighetens namn så hade det inte heller varit rättvist ifall vi gjort det. Höllviken var klart bättre än oss och hade ett flertal skott i stolpar och ribba som lika väl hade kunnat gå in.

Vi var lite för generösa med att ge bort bollen i avgörande lägen och vi var lite för passiva i försvaret i den här matchen. Några av oss tog lite fel positioner ibland och det blev lite galet. Men det är ju därför vi spelar dessa turneringar för att se detta.
Det gör inget ifall vi gör ett och annat misstag ibland. När vi börjar spela på myndighetsuppdrag kan vi börja ställa krav på felfritt spel.

Ska jag lämna ett omdöme så tycker jag att vi överlag spelade bra.
Backarna gjorde sitt defensiva arbete bra och Putte, Jonas Emtervall, Jim Dammare och Anton Sjölund spelade oftast lugnt och metodiskt i försvaret.

Våra två nyförvärv, Andreas Berggren och Jacob Öryd, stod för två poäng vardera och de är nu på två matcher uppe i tre respektive fyra poäng vardera. Hyfsat facit.

Torbjörn Zahnér jobbar sig fram till skottlägen genom tunnlar och annat finurligt smågodis.
Jag gillar hans prestationer och spel halvbra. Det är bara att konstatera att jag hade älskat det ifall han hade hängt in två baljor i varje match efter att han gjort sin grej.
Nu har han inte fått utdelning och då kan jag ju tycka att han borde ha passat eller spelat enklare. Jag tänker såhär: Jag väljer att gilla hans spel nu på försäsongen där han nu jobbar på att hitta timingen och han får sin tid till att leka lite.

Alexander Mood har ett riktigt bra skott och idag klappade han på en riktig projektil som gav målvakten stora problem. Vi ska bara jobba på att sätta Alex i de rätta skottlägena.

Mårten "Foppa" Forslund jobbar till att börja med strålande i försvaret. Offensivt är han alltid livsfarlig och hans mål idag var riktigt riktigt snyggt. Vilken lirare!

Dionisio Camacho mellan stolparna blir matchens lirare med ett flertal riktigt fina räddningar.

2 kommentarer:

  1. Det här känns lite internt men spelarna i Högsbo uppskattar säkert att kunna läsa så om sig själva.

    Motståndarna är väldigt anonyma.


    Pontus

    SvaraRadera
  2. ;-) Du har verkligen botaniserat i min blogg idag "Pontus". Men det är ju kul att du har en del synpunkter.

    I början tänkte jag ha bloggen som ett intrument för att utveckla laget. Nu har det kommit att bli lite mer av ett blandat forum.

    Jättemånga av våra motståndare är grymt duktiga och förtjänar egna inlägg och artiklar men jag har fullt upp med att hålla koll på mina egna spelare.
    Ofta har jag ju inte heller tillgång till motståndarnas laguppställningar och namn.
    Det blir lite orättvist, jag vet, men det är inte illa ment. Jag har trots allt inte betalt för att bevaka matcherna och då blir det därefter.

    Men ibland får jag till det med motståndares namn och allt. . .

    Högsbokillarna är jag säker på tycker om att läsa om vad jag noterat från matcherna.

    //Anders

    SvaraRadera