Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 19 september 2010

Anders Borg är valets stjärna

Ok, strax ska man iväg och lägga sin röst för denna gången.

Måste säga att jag aldrig har hört så många tveka fram och tillbaks över var de ska lägga sin röst. Så även jag.

Nog är det ju ändå så att borgarnas prat om "mänsklighet" och "arbetarparti" ekar väldigt tomma när man vet hur det egentligen ligger till med "mänskligheten" och "arbetarpartiet".

Samtidigt så förde Socialdemokraterna en liknande politik och startade upp de processer som borgarna nu genomdriver. Hade Socialdemokraterna suttit vid makten i fyra år så är det borgarna som hade haft ammunition i olika sjukfall som Marie och Lars och vad de nu heter. Riktig kvällstidningspolitik för övrigt.

Valets vinnare tror jag ändå är Anders Borg. Europa ligger i kris med dålig ekonomi och massarbetslöshet i var och vart annat hörn men Sverige tycks ha koll på ekonomin.

Så trots tuffa tider för våra sjuka och utsatta så tror jag ändå att tilliten är större till Anders Borg än till Mona Sahlin.

Men en sak MÅSTE alla komma tillrätta med och det är våra sjukskrivningar och försäkringssystemet kring det. Om ett flertal läkare bedömer att en person verkligen inte kan arbeta så MÅSTE det gälla och då ska inte samhället tvinga människor till socialbidrag.
Att man sedan prövar vilken arbetsförmåga någon faktiskt har om det nu är så att det är gränsfall det tror jag de flesta kan gå med på.

Sedan tror jag också att rika människor som vill investera i landet är bra för landet, ekonomin, näringslivet och även för det offentliga och därmed också för de svagare grupperna. Om vi beskattar bort investeringsviljan så är det sämre.

Vi kan prata hur mycket vi vill om solidaritet och mjuka värderingar men vi ska inte underskatta de krafter som finns i möjligheten att tjäna pengar. Däremot tror jag att vi måste ha kontrollinstrument som kan följa upp så att våra statliga medel används på rätt sätt.

Ok....jag skulle kunna lägga ut texten hur mycket som helst.

Jag tycker att alla partiledarna gjorde en riktigt bra slutdebatt. Det var faktiskt imponerande att se deras lagarbete och även hur skickliga de är på att tala och svara.

Lycka till med ert val.

4 kommentarer:

  1. Andres Borg är bara en svansförsedd lakej för kapitalet.

    SvaraRadera
  2. Anders Borg menar jag.

    SvaraRadera
  3. Borg är mil bättre än Östros.



    Hej hopp

    Realist

    SvaraRadera
  4. "Staten och kapitalet sitter i samma båt" sjöng en gång Ebba Grön och visade oväntade kunskaper i Microekonomi också med raden "Kapitalet höjer hyrorna och staten bostadsbidragen..."

    Vidare kan man tro att de var lite synska eller inte. . ."produktionen har inte plats för den
    som blivit illa sliten
    men för att ingen skall tro att det är något fel
    med de tunga ackorden
    betraktas han som ett sjukdomsfall och behandlas
    av den barmhärtiga arbetsvården."
    . . . för särskilt mycket barmhärtighet finns inte inom vare sig arbetsvård eller försäkringssystem idag.

    Ja, alltså, jag menar bara att instrumenten kan förfinas och att systemen kan behöva justeras lite.

    Med det sagt så kanske Anders Borg är en lakej för kapitalet men å andra sidan är det kanske inte så illa som det låter.

    Östros är ju lite gullig på något vis.
    Han försöker men... nja.

    //Anders

    SvaraRadera