Välkommen till Ryssfemmor!


måndag 2 november 2009

Uppföljning av USM och talangutveckling

Japp, det blev som det såg ut att bli, Varla IBK gick vidare från grupp 19 där Partille var storfavoriter. Riktigt skoj för innebandyn i distriktet att det blir lite oväntade resultat. Särskilt skönt också när värvarlag går på pumpen. Sorry Partille.

Ok, jag vet att killarna som alltid varit i Partille och Lindås tycker det är trist att höra att man spelar i ett värvarlag men så har det alltid varit. De lag som jobbar med att utveckla sina egna talanger och tar tillvara på dem får mycket mer cred och det med all rätt.
Det är de klubbar som har en struktur där de kan behålla och utveckla sina duktiga ledare och få in nya duktiga ledare i en långsiktig organisation som fungerar år efter år som ska premieras.
Klubbar som petar sina egna talanger för att ta in nya och tidigare utvecklade talanger är ju egentligen rätt ojusta mot sina egna trotjänande medlemmar. Observera att jag nu skriver "trotjänande" medlemmar ungefär som att det handlar om vuxna trotjänare som uppnått 35-årsåldern och varit i en klubb hela karriären. Det jag egentligen pratar om är alltså 15-åriga talanger som precis påbörjat sin karriär och som i vissa fall spelat sin idrott i 5-7 år.

Jag tror att det bästa för ett distrikts utveckling är att man har många lag i samma åldersklass som kan matcha varandra i jämna och hårda duster. Talangerna får kämpa i med- och motgång tillsammans med sina lagkamrater för att lösa olika problem. Ibland kan sedan de största talangerna spela mot äldre motståndare och verkligen få speltid i dessa matcher och där vara med för att utvecklas ytterligare.

Nu är det många lag som lyfter upp talanger och sedan låter dem tillbringa tid på bänken.
Ok, någonstans måste man ju börja med att lyfta upp yngre talanger och det är upp till varje coach att göra den avvägningen i de högre serierna. Det säger jag inget om. Däremot så kan det inte vara bra att det uppstår en urholkning av de yngre serierna för att de stora talangerna försvinner. Det som händer då blir ju att de yngre får sämre matchning/motstånd samtidigt som de stora talangerna får lite speltid hos de äldre. I min ekvation så får båda grupperna en sämre utveckling.

I värsta fall leder urholkningen till att hela lag försvinner och hur kan det gynna utvecklingen inom ett distrikt? Ok, det kanske i bästa fall blir ett superstarkt juniorlag någonstans som kommer en bit i ett USM eller kommer en liten bit på väg i Juniorallsvenskan men sedan då?
Jag tror ju att det distrikt som präglas av värvningshysteri riskerar att hela lag försvinner då de största talangerna lockas över till "storklubbar". Därmed tappar distriktet många av de talanger som blommar ut senare och då får det effekter på toppen också.

Undersökningar visar också att de spelare som når bäst utveckling är de som får utvecklas och spela med sina lagkamrater där de känner sig hemma och trygga.

Jag kommer att återkomma till detta ett antal gånger gissar jag.

9 kommentarer:

  1. Peter Stenberg #973 november 2009 kl. 01:30

    Tja Anders! Vill inte vara sådan, men på vilket sett är Partilles USM lag P16 ett värvarlag?! Den ekvationen går inte riktigt ihop. De hade en kille som kommer från en annan klubb. Den killen heter Martin Strandhagen och han börja sin bana i Partille IBS! Alltså gick han tillbaka till tryggheten och sina kompisar som du pratar om! Kan du gärna vara snäll att ta reda på saker innan du skriver för det börjar bli tröttsamt när du skriver saker som inte stämmer. Antar du tänker för mycket på P92, men det var ju inte dem de handla om nu. Det är mycket som skrivs men vad vet du egentligen om Partille mer än att ja lämna Frölunda för dem och att De har Oscar Lundin som sportchef som du verkar ha ett ont öga mot. Vi hade 0(1). Lindås 4. Varför går du på Partille. Bara massa skitsnack du inte har belägg för. Vill inte se något mer om Partille där du inte vet någon fakta. Gillar du när folk gör satsningar och misslyckas? Vi är långt efter Sthlm distrikt och det Partille och Lindås gör är ju rätt för att kunna utmana. Klaga inte på de lag du är avensjuka på utan ta till dig de dem gör bra och se vad de kan göra bättre. Man måste hjälpas åt.

    // #97 Stenberg

    PS. Vill du ha belägg för det med P93SM kan du alltid kolla innebandy.se. 2 st 95or, 2 st 94or och resten 93. Vadå inte släpper fram killar? :P Frölunda hade med några 94

    SvaraRadera
  2. Hej Peter!

    Kul att du har en åsikt.
    Partille ÄR en klubb som värvar spelare i unga åldrar. Det finns olika sätt att "gå ut med håven" och alla sätt innebär kanske inte att locka med pengar eller material utan kanske helt enkelt rent smicker i olika former.
    Ingen kan säga något om det men det är få ungdomar som står emot den typen av påverkan.

    När det gäller Partilles P93 så stämmer det att de i USM inte hade med så många nyförvärv men de har ändå nya spelare i Strandhagen som du nämner. Någonstans finns väl Sam Larsson också. . . Känner inte till hans status nu.
    Andra P93:or fanns på Partilles önskelista. Men det stämmer att det främst är P92 som plockat in nya spelare.

    Jag har absolut inget ont öga till Oscar Lundin. Av det lilla jag haft med honom att göra verkar han vara en trevlig och duktig kille. Han gör sin grej på det sätt han tror på och jag tror han står för det också.

    Det är heller inget fel i att satsa för att utmana men det är ju precis sättet de gör det på som jag inte tror på. Jag tror alltså inte på att utarma andra klubbar som gör att fler talanger slutar. För ett distrikt måste det vara bättre att ha flera jämngoda lag med ett stort antal talanger som spelar högre upp i åldrarna.
    På kort sikt kommer ju Partille och Lindås att nå framgångar men på sikt tror alltså jag att elitklubbarnai distriktet har större glädje av breda och jämna ungdomskullar.

    Utanför Partille och Lindås och även inom klubbarna talas det om den satsning som klubbarna gör. Det är ju ingen hemlighet någonstans. Det som det finns belägg för är att spelare från andra klubbar gått över till ovanstående. Sedan, som jag skrev innan, kan påverkan skett på olika sätt och ibland kanske inte ens så medvetet eller inte alls. En del har nog bytt klubb pga kompisarna t.o.m. Det är ju glädjande om t.ex. Martin kan hitta hem och trivas med kompisarna.

    Du tar också i lite nu när du skriver om avundsjuka och att jag inte vet något.
    Jag vet att de nämnda klubbarna gör stora satsningar och det är roligt. . .för dem.
    Men jag ser också baksidan och hör hur det låter i andra klubbar. Det som ni på er sida inte hör.

    Det finns alltid olika teorier om hur saker och ting ska gå till. Om du läser mitt inlägg så ser du att jag för ett resonemang om varför jag tycker som jag tycker. Det handlar egentligen väldigt lite om Partille även om klubben får stå för mottesen til min teori.

    Det är du som nämner dig själv, Oscar m.m. och lägger ord i min mun som jag aldrig tagit.
    Var försiktig med det Peter.

    När det gäller Partilles P93-lag så var det ju olyckligt med resultatet och jag borde kanske ha skrivit värvarklubb istället för värvarlag.

    Men jag är lite sån. . . Tycker inte du också att det är grymt skoj när en underdog vinner?

    Jag vill betona att jag önskar alla enskilda spelare i Partille och Lindås all lycka inom innebandyn. Jag lyckönskar även klubbarnas elitambitioner på seniornivå.

    Det är metoderna och tidpunkterna för byten av klubbar jag har en annan syn på.
    Du får gärna fråga Maria Lingheimer hur vi hanterade en möjlig övergång en gång och varför vi agerade som vi gjorde.
    Där får du svar på mycket av min filosofi kring detta och gör gärna det innan du kommenterar min kommentar också.

    För övrigt så vet du att jag även önskar dig all lycka med din innebandy och annat du företar dig.

    //Anders
    Ps. Precis som Peter uttryckt sina åsikter får man gärna lämna sina kommentarer men håll gärna en bra höjd på det ni skriver. Peter har uppfattningen att jag är avundsjuk och pratar skit. Ok, han gör en del vidlyftiga antaganden men han håller sig inom gränserna. Fortsätt gärna med det.

    SvaraRadera
  3. Just det...Frölundas lag i USM bestod av några P94or. Sju stycken tror jag att de var t.o.m.

    /Anders

    SvaraRadera
  4. Goddag!

    Ja förstår vad du menar och fattar det budskap!

    Avensjuka kan varit fel ord men jag tycker du nästan nämner Partille lite för mycket.

    Hur vet du vilka namn som finns på Partilles önskelista undrar ja då? Men du vet säkert det. Har du några namn du vill dropa?

    Ja klart det är tråkigt när det blir några lag som drar ifrån genom att de får fler spelare än andra, Partille har ju ett bättre rykte än Frölunda har ja fattat det som men Frölunda har fått helt fel stämpel. Frölunda är en kanonklubb, det kommer ja alltid att tycka och det var inte p.g.a. klubben ja bytte utan hitta nya utmaningar. Men självklart är det lättare att spelare kommer om de har ett A-lag högre upp i seriesystemet, det ska man inte sticka under stolen med.

    Att veta vad andra klubbar tycker om oss som lag/ klubb är ju svårt, men får ju höra en massa saker som stämmer och som inte stämmer från spelare från andra klubbar. Mer om det behöver vi inte gå in på.

    Jag gillar inte alltid när underdogen viner, jag gillar att det laget som spelar bäst efter sina förutsättningar e det klart bästa laget. ett exempel är Frölunda i Falun, visst var vi underdog men det var inte därför ja gillade vår seger utan det var mer för att vi spela våra kort helt rätt. Nu såg ja inte Partilles matcher så kan inte säga om Varla är förtjänta vinnare.

    Sen har jag inte jättebra koll på Partilles historia men jag vet ingen annan ålder än 92 där det kommit en del spelare. Om du vet något hade det varit intressant läsning.

    Jag tror att GBG innebandyn hade stärks av fler satsningar men då krävs det att fler lag vågar, man måste våga misslyckas för att lyckas e det något som heter. Fler måste våga göra chansningen och fixa om i orginisationen. Jag vet att Frölunda håller på, Partille och Lindås med. Säkert någon mer klubb men det är sånt som behövs, du ska spela och träna i den miljö där du utvecklas mest.

    Jag vet mycket om den övergången. Men man har olika filosofi och ni har eran, otur för ert 93 lag var att en del sluta. Både profiler som alla känner till men även väldigt duktiga spelare i det tysta. Annars tror ja hade ni hade kunnat utmana Lindås! Hur ser ungdomen ut i Högsbo? Finns det något där eller är det bara herr?

    Rättelse: Det var visst 3 P95(fick lite skit då det är mitt eget lag :P) och 2 st 94or, dock finns inga mer 94or än dem men de är riktigt duktiga

    //#97 Stenberg

    SvaraRadera
  5. Tack igen Peter.
    Jag återkommer med ett längre svar.

    SvaraRadera
  6. Hej igen Peter!
    Det är alltid skoj med en givande dialog och du har alltid varit skoj att tjöta med.

    Ja, "avundsjuka" är nog inte riktigt rätt ord i detta sammanhang. Jag valde faktiskt själv bort ett "finare" sammanhang som jag hade möjlighet till. Jag trivs superbra där jag är och skulle inte vilja vara någonannanstans just nu. Ja, möjligen på varmare breddgrader då men det är ju en annan story.

    Jag vet ett par ytterligare namn som var aktuella men av hänsyn till respektive part så vill jag inte nämna dessa. Ledarna för en annan storklubb i regionen var väl sisådär halvglada kan jag ju nämna om ett exempel.

    Du har helt rätt i att Frölunda har ett oförtjänt dåligt rykte. Det hänger nog på flera olika faktorer men det var länge en klubb utan tydlig hemvist och utan ungdomsverksamhet.

    Att Frölunda under sent 80-tal förlorade ett par kullar har säkerligen bidragit till serieplaceringen idag. Detta för sedan med sig negativa omdömen från andra klubbar som ligger högre upp i seriesystemet.
    Jag har ett tidigare blogginlägg om detta och vi är nog överens i det här.

    Jo, det är sant. Det är skoj om laget som är underdog klarar att spela efter sina förutsättningar och lyckas även resultatmässigt. Rubin Kazan mot Barcelona är ju ett världskänt och aktuellt exempel.
    Partille är faktiskt ett lag som lyckats bra med detta i slutet av förra säsongen (P93).
    Jag vet inte heller hur det såg ut för Partille i USM och det är klart att man inte var lika slagkraftiga om nu inte Sam Larsson var med.

    Jag tycker också att det är roligt att klubbar vågar satsa och jag gillar faktiskt satsningen som både Lindås och Partille gör. Men jag är övertygad om att regionen behöver alla dessa småklubbar för att få en bra topp också.

    Frölunda 93 hade ett kanonlag med många starka personligheter och duktiga spelare. Många hade också andra intressen vid sidan om och vi jobbade på att få till en laglösning för framtiden men jag tror de som spelar ännu trivs rätt ok. Det har varit en turbulent inledning på säsongen men det anas ett ljus i tunneln.

    Högsbo har ingen ungdomsverksamhet utan man är på det sättet där t.ex. Frölunda fanns för kanske 20 år sedan ..typ. Nu är det många i gänget som får barn så vi får se hur det är om några år.
    Högsbo är en klubb med en härlig anda och man är ett riktigt gott gäng. Det är grymt skoj att träna dessa sympatiska herrar.

    //Anders

    SvaraRadera
  7. Hej igen!

    Alltid kul matt diskutera för man lär sig alltid något nytt med diskutionerna.

    Självklart ska småklubbarna vara kvar inget snack, man kanske måste komma mer överrens så det inte blir några sura miner utan att man förstätter jobba stenhårt. Tyvärr är ekonomin väldig tuff i de flesta innebandyklubbar(förutom Lindås). En idé annars är att göra som Frölunda Hockey. Som alla känner till tar Frölunda Hockey många talanger från mindre klubbar varje år, men i gengäld så betalar ju Frölunda alla ungdomsverksamheters istider. Det blir alltså ett givande å tagande. De kanske tappar sin största talang i varje årskull men de får tillbaka genom gratis träningstider. Får se om innbandyn kan växa å göra sig stark för antagligen måste något göras.

    Att skriva tidiga kontrakt är också en idé, då är klubbarna tvungna att betala om de vill ha spelarna och det är oftast inte lika intressant.

    //#97 Stenberg

    SvaraRadera
  8. Frölunda Hockeys modell är ju jätteintressant och det vore ju kanske spännande att testa en sådan modell. Tyvärr är det ju, som du säger, inga pengar att tala om i innebandyvärlden och inte ens Lindås har några skattkistor att ösa ur.

    Sedan håller väl hockeyn på att dö lite av sotdöden också. Det blir svårare och svårare för mindre klubbar att ta sig upp till och att hålla sig kvar i Elitserien och spelarunderlaget minskar. Så ur den aspekten är det mindre intressant att testa hockeymodellen.

    Det du avslutar med är ett troligare scenario om några klubbar börjar upplevas som alltför aggressiva i sina värvningar. Klubbarna kanske börjar att skriva tidiga kontrakt med spelarna och jag är inte så säker på att det gynnar elitklubbarna i innebandy på sikt.

    Handbollens utveckling i Sverige har ju varit väldigt positiv även om vi kanske inte vunnit något stort det senaste. Vi har i alla fall kommit en bit i junior-VM de senaste åren.

    I Allsvenskan finns klubbar som - Aranäs, Önnered, Warta och Kärra. Ok, Aranäs hör hemma i Kungsbacka men ändå. Detta gynnar naturligtvis även Redbergslid och Sävehof som är de starka klubbarna. Konkurrensen sporrar till större framgång. Spelarna tävlar stenhårt lokalt och får därigenom en positiv utveckling.

    //Anders

    SvaraRadera
  9. Jag kom förresten på en sak Peter.

    Den gången Axel Lingheimer blev utvisad för osportsligt uppträdande i mötet med Frölunda så var det en viss Herr Stenberg som gjorde domaren uppmärksam på regelbrottet.
    Minns du det? ;-)

    Jag ska säga det att jag egentligen tycker att Axel är en jättebra lagkapten på många sätt.
    Som bäst är han dock när han behåller lugnet och det är tyvärr inte alltid han gör det.

    Jag hade gärna haft Axel som lagkapten i mitt lag om jag inte haft Joel. Samtidigt är det ju så orutinerat att dra på sig onödiga utvisningsminuter för skitsaker.

    Man kan läsa ett inlägg som elakt förtal eller så kan man ta det som ett gott råd i välmening.

    SvaraRadera