Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 23 maj 2010

"Det här är ett brutal upprättelse för alla oss som älskar serie A och Italien. Ni kan skrika er hesa om att det inte spelar någon italienare i Inter. Ni kan skrika er hesa om en massa annat.
...
Men i natt fastnar allt gräl i ett stort
blåsvart kärleksnät som sitter spänt över världen.
...
Allting fastnar hos Marco Materazzi,
hos Javier Zanetti. Hos Lucio och Cesar, hos alla andra som lyft sig, spelat över sin förmåga.
...

Det här är en brutal upprättelse för hela den italienska fotbollen som ännu en gång bevisat att serie A är världens bästa liga. Inter har slagit ut Chelsea, Barcelona och Bayern." Marcus Birro

Hur kunde man ana att det skulle komma?

Nu är Serie A världens bästa liga igen och Italien regerar. . . om man lyssnar till Birro alltså.

Men det är ju just det, Marcus Birro, att Inter är helt överlägsna i Serie A och att det faktiskt inte fanns en enda italienare på banan igår. Om man bortser från Materazzis korta inhopp.

Om jag vore ett italienskt fotbollsfan så skulle jag vara lite orolig snarare än att jag skulle slå mig för bröstet och vråla om italiensk förträfflighet. Jag skulle fira men jag skulle också ligga väldigt lågt i mitt högmod.

Tänk om Ingvar Kamprad och Stefan Persson och en och annan ytterligare polare gick ihop och köpte låt oss säga Örebro SK och fyllde laget med diverse internationella stjärnor och en supercoach. Laget skulle naturligtvis vinna Allsvenskan och kanske också lyckas med Champions League året efter.

Skulle vi då säga att Allsvenskan är världens bästa liga?

För övrigt så är det ju inte så konstigt att ligorna runtomkring i europa lyckas köpa upp alla fotbollstalanger världen över när de bara bygger på sina skuldberg hela tiden. RCD Mallorca som kom femma i La Liga är den senaste av klubbar som rapporteras vara på ruinens brant med skulder kring 600 miljoner kronor.

Jag gillar dig Marcus Birro och jag gillar din enögdhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar