Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 18 april 2010

Matupplevelser i Stockholm

Hotell Birger Jarl, 14:40.

Har varit på konferens i Stockholm under helgen och haft en rad trevliga kulinariska upplevelser.

Själva hoteller bjöd på ett fantastiskt gott bröd till lunchen i fredags.
Efter lite tjöt lyckades jag få ut kocken ur köket så han kunde berätta om hur han bakat brödet. Det var lite hemligt förstod vi men durumvete, fänkål, timjan, vitlök lyckedes vi i alla fall klämma ur honom.

På kvällen sedan besökte vi Vapiano som är en sorts Mc Donalds i italiensk tappning.
Mycket folk, ruschigt men samtidigt riktigt trevligt, mycket mat och gott.
Där åt jag en Carpaccio som var supergod och en pizza med skinka, mozzarella, fikon och acaciahonung. Överraskande god.

Igår besökte vi Paladar de Cuba för en liten aperitif och nästa gång jag är i Stockholm ska jag definitivt även äta här.
Paladar lär betyda smaksinne och det är ju en bra start för en restaurang.
Paladar är också en samlingsnamn för små familjerestauranger som finns på Cuba. Där kan vilken familj som helst starta en restaurangverksamhet i sitt hem för max tolv gäster åt gången. Maten som serveras ska ha lokal anknytning.
Rom och romdrinkar är en specialitet och musiken är skönt avkopplande. Missa inte detta ställe nästa gång ni ska ut och äta.

Kvällen skulle avslutas på Hard Rock Café hade det också bestämts. Fråga inte mig varför men men. Om femton personer tycker det är en god´idé så varför inte?

Tyvärr så började det att regna precis när vi kom utanför hotellet så vi tänkte slinka in på ett ställe som heter Mavericks istället. Det såg rätt lugnt ut därinne så vi knatade in. En-Två-Tre-Fyra "Öh, jäklar vad folk det kom nu´rå.." *STOPP*
Precis bakom mig lägger dörrfjanten ut bommen och stoppar resten av sällskapet. "Ni får vänta lite." Kvar ute i regnet står två av gubbarna i enbart kavajer så jag backar ut och säger att det är bättre att de kavajförsedda ställer sig därinne. De ska ju dessutom inte hänga av sig något i garderoben. Dörrfjanten hör och ser allt som sker men ändå säger han med svulstig röst "Vänta nu här sa jag ju".
Ingen idé att tjafsa tänker jag som då klivit ut till förmån för en av de illa klädda. Då tänder en av de andra som står i foajen till och tycker att det får räcka. Stå och hålla kö när det finns gott om plats på insidan och regnet faller.
"Vi går vidare" fortsätter han.
När vakterna ser vårt sällskap börja droppa av så ylar han i desperation "DET BLIR JU STOPP I GARDEROBEN FATTAR DU VÄL!".

Vi kliver ut och går runt hörnet där man faktiskt ser rätt in i garderoben.
Där står två tjejer helt sysslolösa och klädställen är fulla av tomma galgar.
"STOPP I GARDEROBEN" . . . . Yeah right.
Vi femton hade nog betalat lönen den kvällens lön för kötthuvvena i dörren.

Nu slank vi istället in på Bronco Bar där det inte fanns en dörrslusk så långt ögat nådde.

Ok, jag vet att det låter som rena ökenvandringen med såna klassetablissemang men det var liksom inte läge för några större övningar utan syftet var bara att byta ut hotellmiljön lite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar