Välkommen till Ryssfemmor!


tisdag 29 december 2009

Samuelssons vara eller icke vara

Mikael Samuelsson kom inte med i Bengt-Åke Gustafssons OS-trupp och släppte alla hämningar när han i media gav uttryck för vad han kände med att säga; "They Can go fuck themselves".

Wow!
Jag säger bara. Peta vem som helst ur truppen.
En kille som uttrycker sig så över en petning har precis rätt inställning och SKA vara med!

Men . . . jag ska faktiskt nyansera mig lite där. Jag kommer inte att nöja mig med att bara säga att Mikael Samuelsson ska vara med. Häng med.

Jag har läst en del kommentarer om OS-truppen och det är nästan rörande hur fina alla är mot varandra utom möjligen mot Bengt-Åke Gustafsson som är den enda som varit tvungen att ta ett BESLUT. Förbundskaptenen är också den ende som MÅSTE få ihop ett LAG. Alla andra kan vara populister och titta på poängligor och måltabeller.

Lyssnar man till alla som håller på Mikael Samuelsson så säger alla att det är klart att han platsar och att han borde vara med i OS. Lyssnar man till dem som tycker om Fredrik Modin så är tongångarna desamma. Det är klart att Modin platsar och att han ska vara med.
Det är nästan rörande att höra alla uttala sitt stöd men ingen av fegisarna vågar säga vem som ska petas av de nu uttagna. Och det ska de inte heller göra men då är det bättre att vara tyst.
Hade de fått frågan om Modin ska vara med hade desamma personer som uttalat sitt stöd för Samuelsson sagt samma sak om Modin.

Någonstans i slutänden inser man med en laguttagning att alla inte kommer att kunna vara med.
Visst går det att dribbla lite fram och tillbaks med de givna gubbarna men de som är i marginalen är ändå de som blir berörda till sist.
I detta fall rör det sig om 3-4 klara marginalspelare. Det är Mikael Samuelsson, Fredrik Modin, Patrik Hörnqvist och möjligen Douglas Murray.
Hade Gustafsson valt att ta med 13 forwards hade Samuelsson varit med. Nu blev det istället tolv forwards och då petades han. Ja, jag tror i alla fall att Samuelsson var trettonde forward men det är ju inte alls säkert. Linus Omark är en annan spelare som många ville se i OS och kanske även jag men i ärlighetens namn så har han ju inte glänst speciellt mycket på internationell is.

Innan jag hörde Samuelssons reaktion på petningen var jag rätt likgiltig. Efteråt är jag mycket mer benägen att tycka att han borde ha varit med. Fredrik Modins reaktion på sin uttagning var ett enda stort "Oj, hoppsan?!".
Fast å andra sidan så saboterade väl Samuelsson sina chanser att vara med genom att visa sin besvikelse utåt. Därmed kan det bli en jätteparadox av hela historien. Samuelsson blev grinig och tappade motivation samtidigt som Modin fick kraft och inspiration och förtroende genom uttagningen och därmed kan det vara helt rätt att Modin spelar OS.

Jag hoppas verkligen att Samuelsson och Bengt-Åke Gustafsson kan reda ut den här historien för av de tretton forwards som är uttagna är flera skadade idag - Zetterberg, Alfredsson och Forsberg bl.a. - och fler kommer att skadas. Därmed inte sagt att Gustafsson tagit ut fel spelare för det tycker jag inte han har. Visst, det är en chansning med framförallt Forsberg men vi vill alla ha med honom till OS om det går.

Jag är dock helt säker på att både Omark och Samuelsson, om stridsyxan grävs ner, kommer att skrinna in på OS-isen i Vancouver som ordinarie spelare.

Liksom Douglas Murray . . .


Gillar när hockeykommentatorerna oberört glider över till att kommentera fighterna som om det vore den naturligaste saken i världen. kan ni tänka er Arne Hegerfors exalterat gå över till.."Och här kontrar Murray med en höger som är som en köttkvarn..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar