Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 12 december 2009

2000-talets största idrottare

Göteborgs-Posten har idag startat publiceringen av en lista över 2000-talets största idrottare.

De skriver att listan är subjektiv och ovetenskaplig. Jo tjena!

Ok, det är grymt svårt att värdera idrottsliga prestationer i olika idrotter och mycket kommer till slut att handla om tycke och smak.
Hur värderar man t.ex. en handikappidrottares prestation jämfört med en världslöpare på 100 meter?

Vem är den största atleten om man gör en jämförelse mellan en marathonlöpare och en tungviktsboxare?

Hur värderar man medial uppmärksamhet och kändisskap i förhållande till den idrottsliga prestationen?

Vem borde få mest uppmärksamhet och tjäna mest pengar?

Vem underhåller mest?

Väger vissa idrotter tyngre än andra?
För Robert Gustafsson kommer ju Tony Richardsson alltid att vara den störste oavsett vad andra presterar eller hur kända de blir. I Gustafssons värld är speedway den allra största sporten.

Är t.ex. golf ens en idrott?

Är schack en idrott?

När övergår ett spel till att bli en idrott? Monopol - Fia med knuff - Schack - Xbox - Wii - Hoppa hage - Kubb - Boccia - Golf . . . .

Måste man bli svettig för att idrotta?

Är det antalet utöverare som avgör vem som är störst?

Kan en lagidrottare komma före en individuell utövare?
Försvarare kontra anfallare?

Ja, det är ju massor med frågor. Frågor som heller aldrig kommer att få ett rättvist svar.

Ok, åter till G-Ps lista.

Det mest uppseendeväckande för mig är väl kanske placeringen av Rafael Nadal som nr 48. Bakom gubbar och gummor som t.ex. Virgilus Alekna och Nicol David. Vilka är det undrar ni kanske? Ja, jag måste ju säga att det var två nästan obekanta namn för mig.

Både Alekna och David har ju haft jätteframgångar i sina idrotter. Det är ju troligen bara det att både squash och diskus är minisporter hos oss i Sverige som gör att de är nästintill okända här.

I USA blir ju en sådan här lista dominerad av basketspelare, baseballspelare, footballers och boxare. I England, Australien och Nya Zeeland handlar det nog väldigt mycket om rugbyspelare.

Har du en lista och hur ser den i så fall ut?
Vilka kriterier har du som grund för din lista?

För mig förknippas också idrott med en fysisk ansträngning.
Därför faller alla golfare bort från denna lista. (Sorry alla ni golffans men ni kan få finnas med bland andra hobbyutövare såsom travfolk och kubbkastare).
Om man däremot inför golf på tid så ska jag överväga detta.

I min värld är fotboll den allra största idrotten på planeten.
Den spelas överallt och när VM-finalen spelas stannar världen upp.
Jag tror också att det är den idrott med alldra flest utövare men jag kan ju vara ute och cykla. Det kanske finns en miljard qui gong-utövare i Kina eller så?

Motorsport räknas inte heller i min värld. Det är liksom för mycket maskinens förtjänst hur det går. En och annan trialförare hade väl platsat fysiskt och i övrigt men annars funkar det inte för mig.

Medial uppmärksamhet och karisma ingår också till stor del i min bedömning men inte nödvändigtvis.

Dopingtyngda sporter har litet svårare att hävda sig på min lista. Även om den aktuella utövaren inte avslöjats som dopad.

Jag försöker mig på en tio-i-topp-lista som säkerligen kommer att förändras med väldigt korta intervaller när jag tänker lite på den. Alla är aktiva idag och bäst just nu.

10.Ole-Einar Björndalen
9. Alex Ovetjkin
8. Christiano Ronaldo
7. Kobe Bryant
6. Jelena Isinbajeva
5. Kenenisa Bekele
4. Manny Pacquiao
3 Usain Bolt
2. Roger Federer
1. Lionel Messi

Hepp, det var min lista idag och jag har alltså inte gjort en historisk lista utan en aktuell.

Har du en egen lista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar