Välkommen till Ryssfemmor!


onsdag 30 december 2009

Sammanfattning av årtiondet

Många ägnar sig i dagarna åt att göra listor över årtiondet.
Jag gjorde också det och jag tycker till och med att det är rätt skoj med listor men bland alla gjorda listor så glömmer man lätt bort sig. Vad är det som betyder någonting bland alla dessa listor?
Vilka plattor var bäst under årtiondet?
Vilken idrottsstjärna var bäst?
Vilken film var bäst?
o.s.v.

Kuriosa.

Det fanns en sak som påverkade oss alla mer än någonting annat.
Om det pågick ett krig i det tysta så fick vi alla lära känna det kriget på nära håll den 11 september 2001.

Den händelsen gav George W Bush en anledning att kasta ut USA i fullskaligt krig.
Rätt praktiskt om man har stora inhemska svårigheter som man vill dölja.
Rätt praktiskt om man investerat familjeförmögenheten i krigsindustrin.

Nä, Ok, jag har väl läst och sett för mycket av Michael Moore. . .

. . .men för oss vanliga snubbar på gatan betydde det säkerhetskontroller och köer och svårigheter. I första hand.

Vad det betytt för oss på sikt kan vi nog inte ännu överblicka.
En inre otrygghet...ja, absolut.
En starkare misstänksamhet mot islam... ja, inte omöjligt.

Vårt samhälle är så byggt kring kapitalismens grundvalar och det var ingen slump att de två jumbosarna flög in i just kapitalismens högborg WTC.

Konsekvenserna har vi nog bara sett gryningen av hittills. . .



Mitt eget årtionde spar jag till min bok. . . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar