Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 30 januari 2011

Innebandyreflektion för division 3

Idag går serien vidare och vi har toppmötet mellan Guldhedens IK och Sportlife Kungälv IBK som en riktigt het match. Hoppas Roger Zahnér som dömer matchen har satt i linserna idag för senast jag träffade honom så undrar jag ifall han såg att han befann sig i Flatås. Alternativt stod han illa placerad för enligt honom så såg han inte. Hoppas han inte körde bil den dagen.
;-)
Näe, jag skojar såklart med Roger.
Som domare får man alltid göra svåra avvägningar men jag önskar att svaret på en ledares eller ett lags reaktion oftare var grundad på bedömningar av det man sett.
"Jag såg tydligt att bollen tog på din spelares fot innan den gick ut..." eller "Jag bedömer att...". Svarar man ALLTID "Jag såg inte.." så undrar ju folk till slut ifall domaren kollar sina mail i Iphonen eller om han dömer matchen.

Ett annat domarfenomen som jag märkt av som jag tycker är märkligt är att de överlåter en hel planhalva åt varandra. Förseelser som sker på ena sidan mittlinjen lämnas åt sitt öde för den ena domaren som står på andra planhalvan. Det är helknäppt. Är det någon slags domardirektiv att en domare bara ska blåsa för det som sker på ens egen planhalva fast det är uppenbart att han har fri sikt och står jättebra till för att se situationer?

Får ett lag och en ledare reagera för situationer på banan då?
Ska inte en ledare föregå med gott exempel och bara bita ihop när ett domslut går emot?

Många tycker det men det är trots allt idrott vi sysslar med och idrott betyder känslor. Det är skillnad på att reagera och att överreagera.

Jag reagerar när domare upprepat struntar i att blåsa för en del förseelser och när de agerar passivt och märkligt. Om jag märker att det verkar som att en domare kommer att släppa alla slag i en match säger jag ifrån. Märker jag att en del spelare tillåts att spela brutalt i närkamperna säger jag ifrån.
Men jag gör det gärna som en dialog med domaren om bedömningsnivån. Det behöver inte betyda att det skälls och gormas och resultatet kan bli en jättebra innebandymatch där sportens verkliga väsen får komma fram - finliret och tekniken.

Visst ska det förekomma kampmoment och strid på banan men innebandy är trots allt en sport skapad i små trånga hallar med sarger ibland målade på väggarna. Det GÅR inte att spela innebandy på samma sätt som de spelar ishockey hur gärna man än vill se innebandyn som ett substitut för ishockey.

Inte heller kan man tillåta svepande slag över innebandyklubbor på samma sätt som det görs i ishockey. En puck väger ca 160 gram medans en innebandyboll väger ca 30 gram. En boll som får en liten stöt flyger iväg där en puck ligger kvar. Bara därmed så är innebandyn mer av ett finlir för tekniker.

Själv var jag bland det hårdare du kunde möta på en handbollsplan så det är inte det att jag inte gillar tuffa tag men var sak har sin plats.

Annat som händer i serien idag är att serieledarna IBK Göteborg möter Guldringens IBK och det kan väl bara sluta på ett sätt. . .eller?

Jumbon Walkesborg som gjort minst mål i serien tar sig an täta Burås och här vinner Burås

Till sist så har vi alltså Högsbo AIK som tar emot sargträngande Kåhög SK 99 i Flatåshallen. Matchen döms av Magnus Persson och Bjarne Wesenlund. Kan det vara en släkting till Rolv Wesenlund och kommer vi att ha skoj måntro?
Man vet ju aldrig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar