Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 9 januari 2011

Lindås Waves IBK segrade i Gothia Cups P-18-grupp

Sveiva Innebandyklubb och Lindås Waves IBK möttes i finalen av 2011 års P18-klass i Gothia Cup.

Matchen började väldigt avvaktande och rätt låst och inget av lagen vågade riktigt ta några risker eller ej heller initiativ.
Nr 55 i Lindås (Christoffer Wahlman?) tog några initiativ på högerkanten men kom inte riktigt förbi sin bevakare.
I Sveiva var det nr 9 David Gidske som klev upp i banan gång efter gång.
Gidske spelade bland annat ut bollen till Sveivas nr 4 på deras högerkant ett par gånger men Simon Martinsson i Lindås mål hade inga problem med att täcka ut dessa skott.

Nr 4 fick även iväg ett farligt direkt skott efter en hög lyra ifrån en egen back.

Lindås fick tillfälle att spela powerplay och då fick Albin Jansson iväg ett stolpskott när han fick bollen mitt inne i norrmännens slott. Charlie Sandersson hade också ett bra skott på mål men så mycket mer blev det inte.

Sveiva fick ytterligare en giftig chans när deras nr 21 spelade en genomskärare mitt i Lindås zon till nr 5 på bortre stolpen men han fick inte träff på bollen.

Philip Wadström hade ett farligt backhandskott ur ett läge mitt i slottet men målvakten räddade.
Strax därefter fick Philip bollen på högerkanten och hade nu skjutit in sig. Genom ett rappt skott drog han in ledningsmålet för Lindås.

Totalt sett var första perioden en jämn historia med ett litet övertag för Sveiva som hade lite fler bud på farliga lägen än vad Lindås hade. Sveivas nr 9 såg också ut att komma igenom Lindås försvar relativt enkelt.

Andre perioden började mycket bättre för Lindås.
Philip Wadström och Alexander Todorovic hade varsitt fartfyllt skott ifrån högerkanten.

Några minuter in i perioden jagade Charlie Sandersson ikapp en boll i Lindås högra hörn och tog sig enkelt ur pressen innan han skickade iväg en lång boll upp i banan och där mötte två lagkamrater upp och vann boll. En enkel passning och näste gubbe var fri att skicka in bollen i kassen. 2-0 till Lindås. Tyvärr hängde jag inte med på målskytt eller assist. Mycket resolut och skickligt agerande av Sandersson bakom kassen och han bygger upp för hela målet.

Charlie Sandersson svarade sedan själv för 3-0 genom ett kanonskott upp i målvaktens vänstra kryss.
Lindås spelade då powerplay och hade gjort så i 20 sekunder. Assisten stod Calle Skårberg för.

Lindås tog nu över mer och mer. Sveiva försökte med sina attacker som kom precis där Lindås ville ha dem och därifrån hände det sedan ingenting.

Istället resulterade en av dessa brytningar till att Kristoffer Bohlin kom upp mitt i planen och serverade Philip Wadström på högerkanten och Wadström drog enkelt bort målvakten innan han rakade in 4-0 för Lindås. Snyggt mål.

14.39 fick Sveiva ett frislag på Lindås högerkant och detta förvaltade Tomas Furu genom att klappa in 4-1 bakom Simon Martinsson.

Sedan var det åter dags för Kristoffer Bohlin som satte fart mitt i planen och laddade för skott och satte det välplacerat och hårt i målvaktens vänstra klyka. 5-1 och ett väldigt bra skott.

Lindås Waves vann matchen rättvist och Svevia kunde aldrig riktigt hota.

Till matchens lirare utsågs Sveivas Emil Krzykawski, nr 88, och jag tycker att Emil gjorde några bra saker men det kändes lite som ett tröstpris till Sveiva och dessutom ett pris byggt på lite ögongodis.
Skulle någon i Sveiva ha fått priset så var det antingen deras stabile högerback nr 17 (Andreas Sletten?) eller deras nr 9 David Gidske. Inget ont om Emil men han överarbetade en hel del och använde sig inte av lagkamraterna på ett effektivt sätt i denna match. Sedan syns det ju att han är en skicklig spelare på alla sätt och vis.

I Lindås var Charlie Sandersson mycket bra tillsammans med Kristoffer Bohlin och Philip Wadström. Någon av dessa tre hade kunnat utses till matchens lirare och jag hade nog lagt min röst på Charlie Sandersson som agerade väldigt tryggt i försvaret och dessutom hotade framåt i lagom mängd.

6 kommentarer:

  1. Lindås är bäst i Göteborg!

    SvaraRadera
  2. Charlie Sanderson10 januari 2011 kl. 13:35

    Gillade detta refrerat gaaaaanska mycket

    SvaraRadera
  3. imponerande analyser rakt igenom, Lerum valde att hålla igång fler spelare och kanske inte gick fullt ut för titeln.
    Tyckte själv att Lindås vann rättvist.

    SvaraRadera
  4. Hej Charlie!

    Jag hoppas du gillade det. Du spelade väldigt bra matchen igenom och tog mogna beslut så gott som hela tiden.
    Snyggt mål också!

    //Anders

    SvaraRadera
  5. Imponerande av Lerum att få ihop två lag i denna ålderklass tycker jag. Det är det inte alla klubbar som mäktar med längre.

    Nu såg jag ju tyvärr inte så mycket av turneringen att jag kan uttala mig om alla lag.
    Lindås var dock ett av de lag jag trodde på och de vann ju också finalen relativt komfortabelt.

    //Anders

    SvaraRadera
  6. Charlie Sanderson12 januari 2011 kl. 15:59

    Tack Anders ! skön är du

    SvaraRadera