Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 23 januari 2011

Travet i trovärdighetsproblem

Efter gårdagens V75 anklagas Robert Bergh för stallkörning med sina hästar Slevin Kelevra och Staro Dow Jones. Själv tänkte jag inte så mycket på det eftersom jag hade med båda hästarna på mitt system och satt och var helnöjd med att högoddsaren Staro Dow Jones kom ut och spurtade förbi andrahandsfavoriten Slevin Kelevra.

Nu när jag kollar på loppet i efterhand så kan jag ju tycka att Bergh ser ut att jobba fram luckan för Staro Dow Jones genom att börja köra på sin ledarhäst i sista kurvan samtidigt som utvändige Felix Vingboons bara mal på utvändigt en längd efter. Bergh hade garanterat inte kört på det viset ifall t.ex. Chilly Willy legat i rygg.

Är det inte dags att travet börjar att ta tävlandet på allvar och förbjuder tränare att starta två hästar i samma lopp?

Det enda som talar emot stallkörningen är ju det faktum att det är två olika ägarfirmor på Berghs två hästar.

I övrigt tycker jag väl att alltför många kuskar kör ut med sina hästar för start i en tävling utan att egentligen ha en tanke om att faktiskt tävla om förstapriset. Det är alltför ofta man ser att de verkar helnöjda med att få med sig andra- eller tredjepriset i loppet och därför släpper ledningen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8451207.ab

6 kommentarer:

  1. Jag har inte hunnit se gårdagens lopp ännu, men som det låter hade väl Bergh fått en dubbel fast i omvänd ordning ifall han inte ryckt??? så varför anser många att han ryckte enbart för att få en dubbel det hade väl hänt oavsett? eller vad är det jag missat här?
    Ledaren brukar ju dra undan, men då såklart nära mållinjen för att låta hästen i rygg få chans att komma två men inte hinna ifatt och förbi, så det hade väl hänt annars??? och då hade ju Bergh ändå fått sin dubbel, så vad är det som gör att vissa tycker att Bergh tjänade på detta??? Som sagt inte sett loppen från igår ännu, det kanske framgår när jag ser dem?
    Annars tycker jag att detta låter som ännu en grej som tv4:as "tomtenissar" flanat ihop för att få diskussion och skapa rubriker...

    SvaraRadera
  2. Kolla in Bregsåker fredag 14:e januari 2011 v65 3. lopp 6. Snacka om stallkörnining där...Bergh igen då såklart. (finns o kolla in på atg-lopparkivet)
    Kör hästen i galopp(favoriten)...medvetet då han har allt kvar i hästen o redan i princip har vunnit.....
    Största fuskaren som finns inom travet...vilket är kännt bland alla spelare.....gå in i en atg butik o säg bara namnet Bergh så lär ni få höra...

    SvaraRadera
  3. Olle Goop har också en del på sitt samvete.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte någon hade sagt så mycket ifall Bergh hade kört Slevin Kelevra till seger och låtit Staro Dow Jones ta andrapriset.

    Hade jag ägt Slevin Kelevra hade jag ju inte varit glad åt Berghs styrning. Förra året tjänade Slevin Kelevra ca 257 000. Skillnaden på första- och andrapris i lördags var 55 000 kr. Alltså ca 20 % av förra årets totala vinstsumma.

    Bergh började jaga undan...som för att hitta en lucka för bakomvarande häst redan i kurvan.

    //Anders

    SvaraRadera
  5. Jag kollade in loppet den 14e januari och just där kan jag faktiskt inte se att Bergh rör sig i sulkyn. Han verkar sitta blickstilla.
    Däremot är det ju underligt att hästen han kör, Gone With The Wind, är så stor favorit med tanke på de sex raka galopperna i loppen innan.

    Kapaciteten finns ju där det ser man ju men stackars hästägare vad frustrerande det måste vara.

    SvaraRadera
  6. He he... Olle Goop ja.
    Den gamle "mysfarbrorn" har ju till och med avslöjats som chaufför åt en storspelare för några år sedan.

    "Är han en spelare? Det hade jag ingen aning om." Var Goops kommentar. Hmm . . Näe, tjänare, de snackade säkert bara fiske och skogsavverkning under de där resorna. . .

    //Anders

    SvaraRadera