Välkommen till Ryssfemmor!


onsdag 19 januari 2011

AIK har kanske något på gång...

AIKs nye fotbollstränare Andreas Alm anser att svensk fotboll har tränat fel och det uttalandet låter som ljuv musik i mina öron.

Andreas har skrivit en kursbok för Svenska fotbollförbundet som heter "Se spelet" där han skriver att svenska fotbollsspelare inte kan runda en kona utan att glo på fötter och boll.
Boken är skriven tillsammans med idrottspsykologen Johan Fallby.

I boken jämför Alm fotbollsspelare med gymnaster som har betydligt bättre split vision och koordination. Gymnasterna gör volter, ler och tittar på publiken samtidigt som de elegant fångar bollen mellan fötterna.

Att kunna lyfta blicken ifrån bollen anser Alm vara en nyckel för spelförståelse. Kan en spelare lyfta blicken ifrån bollen kan han också ha koll på omgivningen innan han får bollen till sig och då kan han också veta vad han ska göra av sitt första tillslag på bollen.

Cesc Fabregas lyfts fram som ett lysande exempel. Elfsborg mot Valencia skulle kunna vara ett skräckexempel (Sorry ifall jag återkommer till detta ibland men det ÄR bland det absolut värsta jag sett i idrottsväg).

Kanske börjar det hända något bland svenska fotbollstränare... så att vi i framtiden kan få se en svensk i en liknande liten rulle.. .

2 kommentarer:

  1. 2:17 in. Chippen Wilhelmsson när han spelade i Anderlecht. "Lawyered!"

    SvaraRadera
  2. Ahhh...Så du hittade den. Bra!

    Jag ska inte vara orättvis. Det finns och har funnits en hel del tekniska svenskar och den störste av dem alla skulle ju kunna fylla rätt många minuter på egen hand.
    Anders Limpar var en annan. Anders Svenssons helikopterfint och skott mot Senegal i VM 2002 är ett nummer man sällan ser på den nivån.
    IFK Göteborgs Tommy Holmgren glömmer vi aldrig och inte heller Torbjörn Nilsson.

    Innan detta landar vi väl någonstans kring "Nacka" Skoglund och de gubbarna men hur tekniska var de lirarna egentligen jämfört med dagens mittbackar...

    Jag vet inte...

    //Anders
    BTW så hade jag alltså inte missat Chippen som är en av mina favoriter i landslaget.

    SvaraRadera