Välkommen till Ryssfemmor!


tisdag 7 december 2010

En burkig dag

Det var en litet skum dag idag.

Jag har inte stört mig särskilt mycket på burqa-debatten som pågått och har bara läst ytligt om det som har sagts. Det har helt enkelt inte känts så angeläget eftersom jag inte sett några burqor i större mängder.

Idag vet jag inte om det var någon slags "fira-burqan-dag" eller vad det var för just idag såg jag dem överallt.

En satt mittemot mig på spårvagnen. Jag klev av spårvagnen och mötte direkt två kvinnor i burqa och hann gå femtio meter innan jag stötte på ytterligare två och strax därpå ytterligare några och så fortsatte det. Hmmm... nå´t var det ju.

En såg jag hade boots och jeans under sin burga och hon klev fram som en cowboy ungefär.Kändes inte som om det fanns en man som förtryckte denna bootsamazon direkt.

Frankrike och västvärlden i stort är väl emot burqan som företeelse och vi har ju ett riksdagsparti som tog sig till makten på en reklamfilm där burqan är central.
I Frankrike är det numer olagligt att bära burqa på offentliga platser.
Det kostar 150 euro i böter att bära burqa. Tvingar man någon att bära burqa är straffet 30 000 euro och ett års fängelse.

Vad ska man tycka om det hela?

Jag fattar inte grejen med burqa och niqab och allt vad det heter det som de bär.
De bär det av religiösa skäl sägs det.
Ok.
Det lär inte finnas något skrivet i koranen om att kvinnor ska bära burqa. Inte heller lär det finnas i den islamiska traditionen ett kvinnor ska bära burqa.
Det är till och med så att det är förbjudet med burqa i många islamiska länder. 
Däremot står det något om att kvinnorna ska lyda männen och det är nog där vi har ett problem med västvärldens syn på burqa.

Burqan är något som står för den fundamentalistiska islamska traditionen.
Ofta är det till och med kvinnor som konverterat till islam som bär burqa.
Att bära en burqa är ett sätt att visa att man är en autentisk muslim.

I europa står burqan för ett avsteg ifrån kulturen. Den blir ett sätt att visa att man står för andra värderingar än de som gäller i europa.
Burqan är en symbol för förtryck mellan män och kvinnor.

Männen bär ju inga plagg för att skyla sig själva, eller hur?
Men kvinnorna ska bära heltäckande slöjor för att dölja sina kroppar och någonstans finns väl bakgrunden i någon slags äganderätt. Männen de är gifta med är de enda som ska ana hur kvinnan ser ut och ingen ska inledas i någon frestelse.

Burqan är alltså någon form av skydd för kvinnan mot männen som inte kan hejda sig annars. Ok, betyder då inte det att män generellt sett är farliga för ALLA andra kvinnor som inte bär burqa?
Eller gäller det bara att muslimska män inte kan motstå frestelsen?

I och med burqaförbudet i Frankrike så fruktar man att muslimska kvinnor kommer att sitta i husarrest i sina hem. Naturligtvis ingen önskad effekt men borde det då inte istället vara så att männen i dessa förhållanden är de som skulle ha husarrest eftersom de uppenbarligen inte kan motstå kvinnor utan burqa?

Ok, generellt sett tycker jag ju att alla får gå klädda som de vill så länge det inte väcker anstöt.

En del burqadförespråkare säger att burqan är till för att kvinnorna inte ska dra till sig uppmärksamhet. Hmm... får inte burqan precis motsatt effekt i vårt samhälle? Åtminstone jag hoppade ju till när jag såg den första burqaförsedda kvinnan (Ok, jag erkänner att jag inte vant mig. Har väl rört mig för lite på vissa paltser helt enkelt...). Men det är klart att blir det en "burqa-dag" på stan för alla med burqa så väcker de ju till slut mindre uppmärksamhet just den dagen. Åtminstone enskilt men som grupp lär de ju märkas. Som denna burkiga dag.

Man kan ju göra allt möjligt i opraktiska kläder...



Det blir allt vanligare med någon slags  "kolla-vad-läckert-det-ser-ut-under-burqan-och-den-är-bara-en-outfit-bland-alla-andra-läckra-plagg" som t.ex. i Sex and the city eller som i den här tyska reklamfilmen. 


Gör det här i en burqa. . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar