Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 8 januari 2011

Gothia innebandycup börjar utkristalliseras

I alla cuper är det ju alltid något eller några av de bättre lagen som trots allt åker ur redan i gruppspelet. Det hör helt enkelt till spelets regler. Särskilt om man inte har någon form av rankingsystem.

Hursomhelst så är cupen nu inne i slutspelsfasen och de två åldersklasser jag följer lite är P18 och P16.

I P18 ser de starka lagen ut att vara.
RIG Umeå som gick igenom grupp 1 som obesegrade men här är nog inte Vetlanda IB mycket sämre.

Tjeckerna FBS Bohemians DDM Praha 7 (Snacka om osäljbart namn) gick igenom grupp 2 som obesegrade före FBC Lerum 1. Deras inbördes möte slutade 1-0 till tjeckerna så skillnaderna är nog inte så stora.

Fagerhult Habo IB är obesegrade i grupp 3 men det här kändes inte som någon stark grupp med tjeckerna TJ JM Chodov som grupptvåa. Tjeckerna har verkligen en förkärlek för omöjliga lagnamn.

Grupp 4 ser ut att ha varit "dödens grupp" i den här turneringen med Färjestadens IBK, Pixbo Wallenstam IBF och FC Helsingborg och stackars Grei/Mållös IBK. Grei/Mållös IBK gick dock inte helt mållösa igenom turneringen utan landade på målskillnaden 2-15 som sista lag i gruppen. Trea blev FC Helsingborg som vid seger mot Pixbo i sista gruppspelsmatchen hade gått vidare. Nu blev det 1-1 och därmed tog sig Mölnlyckelaget till slutspel. 1-1 blev det också mellan gruppsegrarna Färjestaden och Pixbo.
Jag har för mig att Färjestadens IBK har varit i Göteborg och spelat final i någon cup för ett par år sedan - antingen i Gothia Cup eller i Dumleslaget. Då var det ett P93-lag och en del av spelarna kan nog återfinnas i detta lag.

Sveiva Innebandyklubb ifrån Norge svävade igenom grupp 5 som gruppsegrare.

Lindås Waves IBK vann grupp 6 före IBK Vöikers som tog sig vidare före Malmhaug KFUM med minsta möjliga marginal. Lindås slog Vöikers med 3-1 och Malmhaug med 1-0. Alla lag slog Fristads GOIF. Därmed möttes Vöikers och Malmhaug i en direkt avgörande match som avrundning på gruppspelet. Matchen slutade rafflande nog 3-3 och därmed tog sig Vöikers vidare på bättre målskillnad.

I grupp 7 dök det andra Malmölaget upp, Malmö FBC 1, och de var såpass bra att de vann gruppen före IBF Älvstranden som tog sig vidare med viss möda före IBK Elfhög. Återigen möttes tvåan och trean i gruppen i en avgörande match och återigen slutade matchen oavgjort, 1-1. Nu hade IBF Älvstranden öst in mål mot gruppjumbon Tornado Brussels och gjorde absolut flest mål i gruppen så de gick vidare på det.

I Grupp 8 tog sig Warbergs IBF 2 vidare som gruppsegrare före Jönköping IK.
I ytterligare en grupp var det tight mellan tvåan och trean och återigen var det oavgjort i deras inbördes möte men IBK Landskrona Falcons 1 fick sträcka vapen.

Grupp 9 vanns av handbolls- och bandymetropolens Sävsjö IBK före schlagermetroplens Skara IBK.

Bjärreds IBK inledde cupen med att spela 1-1 mot Ämhults IBK. Tunets IBK slog därefter Frölunda IBK med tighta 2-1. Sedan slog Bjärreds IBK både Frölunda IBK (4-0) och Tunets IBK (2-1) och vann gruppen. Frölunda vann sin match mot Älmhult med 1-0 och då Tunet slog Ämhult med 5-2 var det avgjort att Bjärred fick sällskap vidare av Tunet IBK.
Grupp tio blev alltså även den en tight grupp.

I grupp 11 vann laget med det gulliga namnet IF Ariel. Tvåa blev FBC lerum 2.

*************** Inför Slutspelet *****************************************

FBC Lerum möter Pixbo Wallenstam och vinnaren möter sedan RIG Umeå.
Här tror jag nog att Pixbo är lite starkare i och med att Lerum hade med två lag i cupen. RIG Umeå tror jag sedan blir för svåra för Pixbo.

Fagerhult Habo möter sedan norges representation Sveiva och jag tror faktiskt att norrmännen drar det längsta strået.

IBK Vöikers står därefter mot Jönköping IK där vinnaren möter Malmö FBC 1.
Här är det tufft att tippa vinnarna. Jönköping IK tror jag mest på av dessa tre lag.

IF Ariel ställs mot Tunet IBK och vinnaren här möter Sävsjö IBK.
Ska vi tro på IF Ariel...?

Vetlanda IB får möta internationellt motstånd i TM JM Chodov och jag tror att Vetlanda står som segrare här och får möta ännu ett tjeckiskt lag i FBS Bohemians DDM Praha 7. Här tror jag Vetlanda får ta sig en tjeckisk pepparkaka och se vidare på turneringen ifrån läktaren.

IBF Älvstranden möter sedan Sandareds IBS och vinner. Färjestadens IBK blir därefter ett hårdtuggat motstånd för Älvstranden.

Skara IBK tar sig an FBC Lerum 2 och då får Skara lära sig det som varit känt länge i Floda. . . nämligen att Lerumsbor är värst. Det tror jag även att Warberg IBF 2 blir varse.

Bjärreds IBK möter sedan Göteborgs finest i Lindås Waves IBK och jag är bergsäker på att Lindås vinner denna match.

Det ger oss senare;
Lindås - Lerum. Här tror jag återigen på Lindås.
Färjestaden-Bohemians. Tjeckerna vinner.
Ariel - Malmö FBC. Ariel igen.
Sveiva-RIG Umeå. Nog är väl Umeå starkare här.

Lindås-Bohemians. Detta kan bli en kul match men jag måste ju hålla på Lindås.
IF Ariel-RIG Umeå. Näe, jag har tråcklat vidare IF Ariel länge nog på deras gulliga namn men här blir norrlänningarna för svåra. (Ariel åker troligen ut ännu tidigare men i brist på andra referenspunkter. . . ).

Final mellan Lindås Waves IBK och RIG Umeå alltså.

Så norrlänning jag är så håller jag på Lindås Waves IBK.

********************** P16 en kortare version **************************
Jag ger mig in på slutspelet direkt här.

Eken IBK möter ännu ett duktigt tjeckiskt lag med ett omöjligt namn - USK Slávie Ústi nab Labem och det blir ett spännande motstånd för de lila-gula. Jag måste dock hålla på Eken.

De får sedan möta IBF Älvstranden.

IF Ariel möter senare Vöikers 1 och här vinner väl IF Ariel?

FBS Bohemians möter FC Helsingborg och jag tror tjeckerna blir för tuffa.
Vinnarna här ställs sedan mot segraren av Frölunda IBK, som vann sin grupp, och Sveiva Innebandyklubb. Kan Frölunda IBK hålla huvudet kallt och ta sina avslut i rätt lägen och hindra norrmännen ifrån sina kontringar kan det gå bra. de får också se upp med norrmännens diagonalpass som är giftiga. Här hoppas jag ju verkligen att Frölunda IBk tar sig vidare.

Frölunda-Bohemians därefter alltså... ;-)

Malmö FBC mot SSK Future och jag tror på skåningarna.

Skåningarna får därefter ta sig an IBF Älvstranden som vinner.

Det ger vidare;
Älvstranden-Frölunda. Jag tippar med hjärtat såklart. Frölunda vidare.
Ariel-Eken.

Eken-Frölunda i final med andra ord.

Frölunda har ALDRIG slagit Eken men nu är det väl ändå dags!

Hmm...upptäckte just att Älvstranden har två lag vidare till slutspel. Otroligt starkt men det gör att jag tvivlar lite på deras avancemang mot Åby IBK Klippan.
Jag hoppas det går men nja. . . det är tufft att dela in två lag i cuper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar