Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 3 oktober 2009

Handboll ÄR tuffare än innebandy


Jag springer ungefär fyra mil i veckan och lyfter skrot ytterligare tre timmar per vecka och spelar innebandy ett par timmar i veckan.

Igår spelade jag min första handbollsmatch för säsongen.

Division 5.


Första välkomnandet på linjen hos motståndarna var två rejäla knuffar, en armbåge i sidan och en näve i skulderbladet. "Mm...gött...det här är handboll det" tänkte jag. Skönt att vara "hemma".

Jag vände mig om mot killen som satte näven i skulderbladet och mötte hans blick och sa "Skönt, klia mig lite till höger också och kliar du min rygg så kliar jag din".

Till min besvikelse så la han av med att klia min rygg... hmm...trist.

Matchen förlorade vi men då tror jag också att vårt lag hade en medelvikt på 110 kg.

Några av killarna har verkligen lagt på sig och med bara en avbytare orkar man inte.

Att spela handboll är som att köra 70-20 hela matchen och det är tufft.


Övrigt facit från matchen vara att vår målvakt Peter fick en boll i pungen i första halvlek och en rejäl smackare rätt i ansiktet i den andra halvleken. Har ni förresten tänkt på hur försiktigt man alltid kollar ifall man blöder näsblod eller om läppen blöder. Lite i smyg sådär. Typ "Äh, det där gjorde inget ont...ingen såg ändå....ska bara checka läget....liiite...".

Killen som satte näven i ryggen på mig fick i slutet av matchen en armbåge i pannan så det blev ett blödande jack. Ett tag stod han på knä medans blodet forsade. Jag pratade lite med honom där och sa att han fick bryta matchen men att han kunde vara nöjd för han fick ju göra det där kontringsmålet där jag släppte honom... Vi garvade bägge åt det och så klappade jag om honom.

Sedan kom vår läkarstudent i laget och plåstrade om honom.


Kan bara konstatera att det var jäkligt skoj att spela handboll.


Med facit på hand kan jag bara återigen konstatera att handboll är en tuff sport.

And I like it.

Innebandyn som jag kör, visserligen på en annan nivå men ändå, är betydligt lugnare.
Dels är de fysiska kontakterna i handboll bra mycket hårdare och dels så springer man mycket längre sträckor i maxfart i handbollen. Det betyder ju dock inte att innebandy är lätt på något vis. Det är annorlunda helt enkelt. Handboll är för övrigt mycket tuffare än fotboll också om nu någon skulle få för sig att dissa innebandyn för detta inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar