Välkommen till Ryssfemmor!


onsdag 28 oktober 2009

Död mans hand



Sitter och läser Expressens nätupplaga (Ja, jag hämtar en del influenser från kvällspressen...)och ser en rubrik "Invald i Hall och Fame vill ha med svensk". Det man ser i ingressen är att det är en exklusiv intervju med Mike Sexton.

Jag inser nu hur det måste kännas för icke-idrottsintresserade när jag kastar ur mig att t.ex. Christiano Ronaldo gjort ett snyggt mål. "Christi... vem?" kan ju reaktionen bli.

Precis som jag kände nu. Vem i h-vete är Mike Sexton? Någon kanadensisk hockeylegend som på ålderns höst blivit invald i HoF? För jag förknippar Hall of Fame med ishockeyn. Gör inte du det?
Naturligtvis blir jag nyfiken på vilken svensk hockeylirare som kanske blivit förbisedd vid nomineringen.

Men se på attan. Det handlar inte om ishockey utan det handlar om poker.
Och kollar man på Expressens nätupplaga så ser man ju faktiskt att en rubrik visar att det handlar om poker.
Jag visste inte om att det fanns en Hall of Fame inom poker. För bara några år sedan hade Hall of Fame varit represenatativ för ett antal som fängslats för spel och dobbel.
Naturligtvis har Expressen klämt ur denne Mike Sexton, som tydligen är superkänd för flera pokerspelare, vilken svensk han skulle vilja se i HoF. Sexton nämner en kille vid namn och det visar sig att den killen haft lite framgångar. Behöver jag säga att den svenske pokerliraren är tooootalt okänd för mig? Nä, tänkte väl det.

Jag vet inte men varje gång en sportreporter pressar en internationell stjärna på frågor om svenskar så tycker jag det bara är pinsamt. Det blir lite av "Snälla se mig för här är jag och älska mig för den jag är..." typ. och fortsättningen blir..." älska mig för den jag är...liten och obetydlig som jag är...".
Svaret på dessa frågor om svenskar blir alltid bara ett artigt gulligullande med noll och intet innehåll annat än att stjärnan oftast suckar över att få svara på frågor om någon som för honom är nästan helt obekant. Det sätter dessutom Sverige på kartan över småpluttar med bekräftelsebehov.

För övrigt är Wild Bill Hickok fortfarande väldens mest kände pokerspelare och så kommer det troligen att förbli hur de än försöker att hypa pokern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar