Välkommen till Ryssfemmor!


torsdag 3 september 2009

Tomma rubriker

Det var en gång för inte så länge sedan så gjorde tidningarna, framförallt tabloidpressen med Expressen i topp, allt för att fånga läsare med braskande rubriker. Det var "Skandaler", "Kändis ar attackerade" eller "Nakenchocker" som fick oss att reagera och titta till lite extra.

Rubrikerna har inte blivit mildare med åren.

Nu när jag läser nättidningarna klickar jag alltsomoftast in på rubriker som sedan visar sig innehålla artiklar som bygger på rent blaj.

Jag kommer att återkomma till detta tema många gånger.

I kvällens Aftonblad hittar jag en rubrik byggd på ett uttalande av Pelligrini som tränar Real Madrid "Han är som en 18-årig pojke"Real-coachen om sin store stjärna.
Vad förväntas man finna bakom detta?
Tja, jag tänkte ju naturligtvis att Pelligrini skulle avslöja ett av Reals jättevärvningar som en omogen snorvalp som han ångrade att klubben köpt in.
Men icke. Artikeln handlade om att Raul är en fröjd att arbeta med och att han är entusiastisk som en 18-åring.

Vad kan jag säga?
Ok, min brist är att jag söker lite negativa nyheter och kanske vill gotta mig i andras elände men hallå. Ska det vara en nyhet att skriva hem om att en 32-årig avgudadyrkad fotbollsspelare i kanske världens bästa lag, omgiven av lika lyckliga och välbetalda, välvaxade och bortskämda bollbegåvningar, som inget hellre vill än att leverera målpassningar till Raul, känner sig och beter sig som en 18-åring...I positiva ordalag?!

Skriv hellre om den 32-årige avgudadyrkade fotbollsspelaren i kanske världens bästa lag, omgiven av lika lyckliga och välbetalda, välvaxade och bortskämda bollbegåvningar, som inget hellre vill än att leverera målpassningar till honom, känner sig och beter sig som just det. . . .en 18-åring.

En 18-åring med acneproblem, skoltröttthet, dubier över framtiden, föräldrar som ska skiljas, flickvän som gjort slut och tom plånbok. Kanske med ett idrottsliv som går på kryckor med spel i ett krackigt lag, omgiven av lika olyckliga och fattiga, ludna och bortglömda talangbefriade typer som inget hellre vill än att undvika att slå en målgivande passning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar