Välkommen till Ryssfemmor!


fredag 11 september 2009

Björnslaget väntar

Klubben står inför den mest spännande säsongen på länge.

Många tidigare trotjänare funderar över sitt fortsatta innebandyliv och kommer troligen att trappa ner på sin satsning. Samtidigt gör laget en satsning på ny tränare (jag) och nya matchställ. Vi får väl snart se vad de är mest nöjda med.

Flera nya spelare är också på ingång och det ser på det hela mycket spännande ut.

Inför Björnslaget har laget kört en del försäsongsträning och fysiken ser ok ut på de flesta håll.
Jag har nu deltagit vid tre träningar varav jag själv fört kommandot under två av dem.
Första träningen jag såg var väldigt djungelaktig.
Jäklar vad alla satsade järnet i alla situationer och tempot var enormt högt uppdrivet och ungefär en av fyra passningar satt hos rätt adress.
Den träningen avslutades med att jag berättade ungefär hur jag vill att det ska se ut framöver.

Nu har jag gått igenom vår spelidé under två träningar och spelet har gradvis förbättrats under våra få timmar tillsammans. Sista timmen nu såg det nästan bra ut t.o.m.

Nu ska vi alltså spela Björnslaget och vi har hamnat i en rövargrupp med två lag som ligger i serier över vår. Vi har också ett litet B-betonat lag som vi ställer upp med (Sorry guys men så är det). Några av killarna kommer att få gå på ovana positioner och vårt spel är absolut inte samtrimmat ännu. Vi får helt enkelt ta Björnslaget som den träningsturnering det är och satsa på att hålla nere siffrorna mot de, på papperet, bättre lagen. Jag skriver "på papperet" så det låter lite bättre på förhand men i ärlighetens namn bör det skilja en hel del på två divisioner.
Ungefär som att Elfsborg skulle möta Enköping SK i division 1. Klasskillnad med andra ord.

Som coach får jag klura lite på min approach inför matchen.
Jag är van vid att satsa på seger i alla matcher och nu kan jag inte riktigt köra det tugget inför matchen. Det bär ju mig emot att prata om att hålla nere siffrorna. Lite för mycket Lagerbäck över det om ni förstår hur jag tänker.
Jo, jag kommer att fokusera på prestationerna i varje moment istället.
Försnacket kommer inte ett dugg att handla om vilka vi möter och hur förväntningarna på resultatet ser ut utan istället ska var och en få veta vad de ska göra i vilka situationer.
Hela tiden. I varje matchmoment ska de få en återkoppling om vad de gjort bra och hur vi ska kunna korrigera det som inte varit helt lyckat. Det jobbiga blir ju om vi möter lag som totalt bara springer rakt igenom oss. Tänk om det är så mycket fel på allt att det liksom bara blixtrar i ögonen på alla och gänget ser ut som fågelholkar i nian. . *Phiuuu*.

Nu ska jag lägga mig och sova med laguppställningen under huvudkudden...ja alltså papperet med laguppställningen... Jonas är borta på fredag...Jocke kunde bara spela på fredag men är skadad. . .Ole har ont i ljumsken...Rikard kunde båda dagarna....Anders skulle känna efter på fredagen ifall han kunde på lördagen också....Johannes är halvkrasslig...Niklas såg bra ut på träningen...Micael kan spela på fredag men bara en match på lördag...Målv...Zzzzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar