Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 19 september 2009

Juniorallsvenskan grupp i

Nu har juniorallsvenskan dragit igång igen och det är där alla junisar vill vara.

Det blir spännande att se hur det kommer att sluta.
Måste erkänna att jag är lite dåligt påläst vad gäller förutsättningarna.
Blir gruppsegraren direktkvalificerad för fortsättningen medans tvåan får kvala vidare?

Det finns många intressanta lag i alla grupperna.
KAIS Mora har t.ex. redan börjat spela och vann sin första match, mot Hagfors med 12-2.
Vad kan IK Sätra göra i den gruppen?
Det laget är nog späckat med P93:or som är riktigt dugliga.
Sedan finns det några grupper med stockholmslag där man kan misstänka att slutsegraren i hela turneringen kommer att finnas.

För min del blir det närmast mest spännande att följa grupperna H och i. I grupp H återfinns t.ex. Floda, Lerum och Pixbo. I grupp i finns Frölunda IBK som jag av naturliga skäl håller en tumme för. De kommer att ställas mot idel bekantingar såsom Marstrand, Lindome, IBK Göteborg (har de ett lag?), Stenungsund och de storsatsande Lindås och Partille.
Partille har redan påbörjat sitt segertåg och sportchefen Lundin var säkert nöjd med storsegern, 9-3, mot Marstrand.
Frölunda gick inte vidare i turneringen förra året men hade då ett förhållandevis ungt lag. Nu är man lite äldre och det ser onekligen bra ut för laget som vann Björnslaget. På vägen slog man bl.a. Lindås med 7-2. Nu är ju försäsong alltid försäsong och det är nu bitarna börjar falla på plats och allvaret börjar. Testmatchningen är över och coachningen blir hårdare och mer resultatinriktad så det är dags att se vilka som tränat bäst och vilka som har de bästa talangerna.

Om Pixbo har en fördel i grupp H genom att man varje år värvar in de spelare som börjar på innebandygymnasiet på Hulebäck så har Partille genom Mr Lundin jobbat hårt på de starkaste P93:orna genom hans engagemang i distriktslaget och Aspero. Han har bl.a. lyckats få över Sam Larsson från Älvstranden, Martin Strandhagen från Lerum och Peter Stenberg från Frölunda samt en drös killar från IBK Göteborg m.m.
Det ryktas för övrigt att Sam kommer att vara en del av IFK Göteborgs utvecklingssatsning så vi får hålla tummarna för all stund han orkar fortsätta dubblera med innebandyn.
Peter Stenberg är den dundesympatiske målvakten som troligen jobbar hårdast av alla och att han strävar efter att bli bäst det syns lång väg. Han verkar dessutom ha ett outtröttligt intresse för innebandy. Förutom egna träningar och matcher kan han följa andra lags träningar och matcher och dessutom passar han på att döma en del matcher emellanåt.

Lindås har värvat, som det känns, andra halvan av IBK Göteborg och en och annan målvakt från bl.a. Bräckan m.m. En av de starkaste värvningarna är Albin Jansson som är en av de allra bästa P93:orna i distriktet om inte den bäste.
Under förra säsongen spelade Lindås ett väldigt fint spel med ett otroligt fint passningsspel och fina rörelser. Ett par av de starkaste killarna, Philip Wadström och Axel Person, har sedan dess gått in i Lindås A-trupp och vi får se hur de killarna ersatts.

I Falun såg Lindås klart starkare ut än Partille men där saknades många spelare i båda lagen.

Stenungsund var starka förra året och Lindome ska vi inte glömma. Det blir tufft men jag tror jag drar till med ett tips på Lindås före Partille och sedan har jag Frölunda som en stark outsider.


2 kommentarer:

  1. Brukar inte bry mig om sådant som står på dessa bloggar men fick länken av Stenberg som tyckte jag borde läsa detta. Du gör en rätt bra analys av grupp I. Glömmer WIC dock som är livsfarliga.

    Men då; Jobbat hårt för att få över??? Har du överhuvudtaget någon aning om hur det gick till när dessa spelare bytte förening till Partille IBS? Tror du att vi ringde upp dem o deras föreningar och sa "Han vill vi ha"..våran satsning på organisation och rätt ledare har gjort att spelare drar sig hit. Vi har en, enligt mig, proffsig och utvecklande verksamhet. Den kan med våran 92-93:kull leda väldigt långt framförallt säsong 10/11. Jag diskuterar gärna närmare med dig med dig över mail.

    Må väl.

    Oscar Lundin, PIBS.
    oscar.lundin@pibs.se

    SvaraRadera
  2. Urgammal kommentar som jag hittar nu snart ett år senare okommenterad av mig.
    Oscar svarade aldrig på mitt mail.

    Antar att jag inte var ute och cyklade alltför mycket trots allt. ;-)

    SvaraRadera