Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 12 september 2009

Frölunda IBK P16 kämpade väl mot övermakten

Tittade på mitt gamla lag idag när de spelade slutspel i Björnslaget.

Fast, att säga att det är samma lag är ju en sanning med gigantisk modifikation.
Detta P16-lag bestod av 2 st överåriga P92:or, 6 kvarvarande P93:or och 5-6 P94:or.

I första matchen mötte de SSK Future och det blev en spännande historia där Frölunda gick från 0-2 till 2-2. Matchen gick sedan till en mållös förlängning och sedan straffar. Futures första straffskytt satte 2-3 i nät. Sedan följde ett antal missar. Mest minnesvärd, inte för missen utan för försöket, blev Pontus Lindqvists strafff där han försökte med en konststraff som inte gick hem. Snyggt försök ändå. Joel Ottgård satte sin första straff resolut uppe i nätet.
Sedan började straffrunda två i ställningen 3-3. Futures första straffskytt klev fram och påbörjade sina ritualer och drog än hit och än dit och joxade och dulleriduttade innan han drog från backhand till forwardssidan och sköt på målvakten. Sedan klev Joel fram igen och utan mankemang satte han en spikrak boll i nät. Tjoff bara! 4-3 till Frölunda. Jätteskoj och välförtjänt. Men måste ni göra det så jäkla spännande?

Två timmar senare började semifinalen och strax innan match var inte laguppställningen klar eftersom det var oklart vilka P94:or som skulle komma till denna match.
I semin väntade motståndaren från morgonens sista guppmatch- Eken.
Ett Eken som var sugna på att visa att 1-1 från morgonmatchen var ett smickrande resultat för Frölunda.
Eken satte snabbt fart på sitt spel och klev rätt snabbt iväg till 0-5 med Frölundas siffror först.
Vi fick se en zorrofint som slutade med en passning till, Klarin tror jag, en medspelare som snyggt prickade in bollen i bortra burgaveln. Sedan fick vi se Niklas Jönsson klappa in tre bollar i sedvanlig stil. Vi fick även se ett 1-5-mål av David Torberntsson, tror jag, som stod mitt i slottet och blev snyggt framspelad av Joel.
I övrigt fick vi se Rasmus Durgé snurra en del och göra lite snygga saker. Jag såg Pontus slå en rätt snygg passning mellan sina fötter till sin backkompis. Vad såg jag mer som är värt att notera. Jo, Joel tycker jag har utvecklats en del sedan sist. Han vågar hålla i bollen och kan löpa med den under kontroll utan att stressa iväg en passning. Joel har alltid spelat lugnt och behärskat men nu ser det riktigt bra ut. Fin överblick och inte så djup, bred och stressad hållning som ibland förut. Pontus spelar också med ett gott spelsinne och söker nya positioner på ett bra sätt.

Annars tycker jag att P94:orna kämpade på jättebra. Det är inte lätt att komma in och spela mot så tufft motstånd bara sådär. Alla Frölundakillar kändes dessutom trötta i denna match. Det syntes att löpningarna och kampmomenten var jobbiga för många.
En del killar tog också lite för tidiga och enkla avslut. Jämfört med Eken så chansade Frölunda mycket oftare och slängde iväg många skott som satt i fötterna på första gubben i försvaret. Där Eken hade ett mindre bra läge eller dålig vinkel började de om medans Frölunda ofta chansade iväg ett skott ändå. Håll inne de skotten och vänd hellre ut bollen ett hack för skott ur bättre läge eller börja om helt enkelt.
Sedan vill jag även nämna indianpassen från lägen bakom motståndarnas mål. Nu fick vi se direktkontringar 4-5 gånger för att vi skickade in bollen i slottet från ett läge bakom målet. Bollen rann rätt igenom alla, Främst Frölundaspelare, och hamnade hos kontrande forwards.
Om nu den passningen ska slås så MÅSTE du vara säker på att bollen hamnar på bladet hos din kompis.

Förlust men ändå bra jobbat killar!


Nu blir det ett riktigt prestigemöte i finalen mellan Eken och Lindås som senare kommer att mötas i USM-kvalet om några veckor. Vem vinner?
Jag chansar och sätter en liten slant på Lindås som storsatsar och har förstärkt rejält med bl.a. Albin Jansson från IBK Göteborg. Därmed inte sagt att jag håller på Lindås.

Hur tror du det går?

***


Hur var då vår insats?
Med vår menar jag Högsbo AIK.

Ja, vi är väldigt nöjda.
Genom en lite lattjo regeltolkning i tävlingsföreskrifterna kom vi att hamna sist i gruppen trots att vi hade bättre målskillnad än våra konkurrenter. Men men alltid får man se något nytt och spännande.
Vi är nöjda med hur vi genomförde turneringen och att vi hade skoj.
Vi vann mot dem vi på papperet skulle ha en chans mot - Öckerö FF - 3-2.
Annars gjorde vi en bra match mot division 2-laget Barnarps IF och förlorade bara med 3-4.

***

Hur har mitt föregående tips för Björnslaget gått då?
Rätt uselt gissar jag.
Aab Floorball klub såg jag idag och de var inte bra alls.
Jag får följa upp resultaten i morgon.
Konstaterar bara att det är grymt svårt att tippa utan något att hålla sig till.
Många, inklusive, Högsbo, kommer till start med en bred trupp som ska få spela runt och det är svårt att veta hur seriös satsningen är på just denna turnering. Ofta handlar det mest om att få ihop ett gäng till ett lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar