Välkommen till Ryssfemmor!


tisdag 29 september 2009

My God Elgiganten

..Vad tänkte ni med John Cleese som affischnamn?

Alltså missförstå mig rätt nu. Jag har alltid gillat Cleese och han har en varm plats i mitt hjärta efter Monty Phyton, Fawlty Towers och massor med annat. Men ärligt talat så har han väl inte gjort mycket väsen av sig efter A Fish Called Wanda?

Nu dyker denne 70-årige gentleman upp i Elgigantens reklamkampanj och det river ner trovärdigheten som en Boeing river ner ett höghus.

Att den gode britten är desperat efter stålar sedan han skilt sig är ju uppenbart eftersom han ställer upp för en sopkedja som Elgiganten. . . i Sverige.
Antagligen får han en rejäl säck med pund för sitt åtagande och såhär nära inpå pensionen kan han väl kosta på sig att dryga ut arvslotten till kidsen utan tanke på sin egen trovärdighet.

Värre är det då för Elgiganten som jag tror har en egen think-tank för sin reklam att deras trovärdighet, whats left of it, skjuts i sank.

Ja, just det, Elgiganten är ju en engelskägd kedja. Där finns ju en yttepytteliten koppling mellan företaget och Cleese men vad svenska konsumenter ska ha med honom att göra är svårare att se.

Tänkte Elgiganten att Media Markt har "Tysken", minns inte ens hans namn längre, som affischnamn och att de ska ha sin egen britt?

Bara några kvicka reflektioner:
Är Elgigantens målgrupp 70-åringar som nyligen separerat?
Har Cleese något renommé inom hemelektronik sedan tidigare?
Är reklamen rolig?
Gör Cleese en bra prestation?
Blir du på något vis tillfredställd av att se reklamen?
Får du lust att handla hos Elgiganten?

Svaret är ett rungande NEJ på alla punkter.

Det är bara tragiskt att se Cleese behöva sjunka så lågt och det är det enda man tänker på när man ser honom nu.

Men på något vis ändå. . . . billig reklam = billiga produkter ?

Ja, jo, precis. . . billig reklam = billiga produkter = smarta konsumenter.

Fast, det är ju bara det.
Reklamen är ju inte billig för Elgiganten. Dogge Dogelito var både bättre och billigare i drift för övrigt.

Så nu blir det dyr och pinkig reklam = dyrare produkter = korkade konsumenter.

Å andra sidan kanske en och annan cool 70-åring drar till Elgiganten och "hänger"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar