Välkommen till Ryssfemmor!


söndag 21 november 2010

Uhrberg upp som en sol och ner som en pannkaka

V75 började strålande med seger för Thomas Uhrbergs Jealous Broline som ledde från start till mål. Odds 6.09 och 14 % på strecken är ju rätt bra på fyra hästar.
Sedan vann Ready to Rock som väntat men jag vågade inte ta bort Svanstedts Dollar Access så den fick dubbla systemet.

I tredje fick vi se en typisk "tjejkörning" av Jenny Karlsson bakom Hoity Toity Face.
Tjejerna blåser till spets och kör sedan så länge tygen håller. Antagligen för att de inte orkar hålla tillbaks hästarna. Inte vet jag.
Hoity Toity Face löste två saker.
1. Favoriten Noras Bean fastnade i rygg.
2. Bjöd Global Investment på ett högt tempo.
Men se den gubben var man ju med på.

I Uppfödningslöpet visste man ju att Lutfi Kolgjini skulle galoppera så där kom min spik på Global Noble. Ledning runt om som väntat.
Jag tror förresten att alla Kolgjinis hästar galopperade utom möjligen Oodles i andra loppet. Detta trots att alla utom Little Face kördes av Johnny Takter.

I lopp fem var det åter dags för Uhrberg att ha huvudrollen.
Han galopperade 300 meter ifrån mål i ledningen med favoriten Operett Ribb.
Väl inne på upploppet tog han hästen ur fältet så att det rykte om det.
Loss ur ledarryggen spurtade Björn Goop med Muscles of Gold.

Där flög jag på systemet.
Men det är sällan man ser såna styrningar på upploppet. Oftast ligger den galopperande hästen kvar i fältet och bryter de ut så brukar man se till att inte störa de bakomvarande. Nu ryggade både Veijo Heiskanens Alfa Ravenna och Jörgen Sjunnessons Chouchou Aubiose för Uhrberg och jag hoppas Uhrberg fick lite böter för den manövern.
Även om båda de störda hästarna var slagna så kvarstår faktum att Uhrberg störde bakomvarande hästar.
Både Aega Band och Conrads Linsan hade ju varit roligare vinnare, tycker jag ;-)

Man kan ju jämföra Uhrbergs och Jenny Karlssons styrningar vid galopper i ledningen. Karlsson låg kvar och det gjorde även Uhrberg tills han tyckte sig se en lucka . . . som han alltså egentligen inte hade. Hade han suttit kvar hade ingen sagt något om det.

Eliott Hall var sedan totalt överlägsen.
Han kunde till och med kosta på sig en galopp 300 meter ifrån mål och ändå vinna säkert.

I sista loppet galopperade Kolgjinis Robin K programenligt och Global Journey tog lika väntat ledningen och höll den hela vägen. Men det blev svettigt med Cantab Hall D.E. som var närgången på slutet.

Lite tröststålar till mig trots allt.

2 kommentarer:

  1. Du måste styra din häst ur fältet och ge bakomvarande chansen.

    Horseman

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väl kanske så. Tyvärr kan jag inte reglerna för det där tillräckligt bra men att det sker godtyckligt är helt klart.

    //Anders

    SvaraRadera