Välkommen till Ryssfemmor!


fredag 5 november 2010

Bouoaouzan en huliganartist

Rachid Bouaouzan (Säg det snabbt tio gånger på raken) gjorde slut på Niels Kokmeijers fotbollskarriär genom en flygande hoppspark i knähöjd. Det är första klippet i filmen här nedan. 


I dagens Expressen intervjuas han och han tycker att han dömts hårt för den tacklingen.
Han fick sex månaders fängelse. Villkorlig dom.

"Bosse" (Det blir lättare så)... försökte prata med Kokmeijer efteråt men Kokmeijer ville inte prata med honom.
Inte konstigt eftersom fotbollen sumpades vid 27 års ålder av en galen flygande tackling.

Nu säger "Bosse" att det inte var meningen och det han ville säga till Kokmeijer var att han inte gjorde det med flit. "Självklart tyckte jag synd om honom men. . . sånt händer i fotbollen. Lyssna, det var en oerhört tuff tid för mig. Men jag lärde mig också mycket under den perioden."

Tiden efter återkomsten till fotbollen var också tuff tydligen.
"Helt galet".
"Folk pratade om mig som den där idioten. Ungefär: Vad ska han hitta på nu?"
"Bosses" klubb ville inte heller ha kvar honom och via Wigen och N.E.C är han nu i Helsingborgs IF och spelar fotboll.

Tja, jag vet inte jag.
Det är ju inte så att "Bosse" missar sin tackling lite utan det är ju mer Nigel De Jong över honom än Pelle Svanslös. Av hans beskrivning av det hela idag verkar han faktiskt inte heller riktigt ha insett att det faktiskt är han som avslutade Kokmeijers idrottande utan han beskriver det hela ungefär som att det som hände är sånt som hör fotbollen till.

Bouaouzan är 26 år nu och spelar i Allsvenskan. Han hoppas fortfarande på att få chansen i Premier League.
Jag hoppas han inser att spelet i kalla Norden är en förlängning av hans sex månaders villkorliga dom.
Som jag tycker var ett alldeles för milt straff.
Oavsett om man "bara" är 20 år och spelar på "fel" plats måste fontanellen ha vuxit ihop såpass att man inte agerar så som han gjorde.

Flytta hans agerande en bit utanför det gröna gräset och påföljden blir betydligt allvarligare.
Du kan inte ha idrotten som förevändning för att få utlopp för dina aggressioner.

1 kommentar:

  1. Bouazouan Bouazuan Bouzaoun Bozuazanon Bouaouzaoun Bozazuoun Bozanunou Bouaouzan Bouazauoun Bozazuouaouan Äh, va fan!

    SvaraRadera