Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 28 augusti 2010

Björnslaget närmar sig

Nu är det åter dags för Björnslaget och spelprogrammet har kommit ut.

Högsbo AIK hamnade i en rätt svår grupp tycker jag.
IK Zenith spelade nyligen final i sin egen Islander Cup mot Kärra IBK och det blev en tät match som avgjordes, till Kärras fördel, på straffar. Uppenbarligen är IK Zenith bättre än den serie de ska spela i. Jag tror att stommen utgörs av Älvstrandens juniorer årskull 90-91 och det var ett riktigt bra gäng en gång i tiden.

Höllvikens IBF vet jag inte något om mer än att de spelar en serie över oss men nere i Skåne och att de slutade tvåa i den serien i våras. De är med andra ord riktigt vassa.

Lindome IBK är tredje laget i gruppen och de vann serien över oss förra säsongen så de är ju vassare än oss på de flesta håll och kanter.

Nu är ju som tur är Björnslaget inte på liv och död och det är ju bara bra att spela mot tufft motstånd innan serien så det passar oss jättebra.

Jag ligger väldigt lågt i tipset av gruppen och tror faktiskt att Höllviken vinner den före Lindome och Zenith. Alla dessa lag har varit igång på ett annat sätt än vad vi i Högsbo varit.

För den som inte visste det så är Högsbo AIK närmast att jämställas med Harlem Globetrotters. Ja, kanske inte vad gäller artisteri och bollkontroll men snarare vad gäller globetrotteriet. Halva laget har något slags klippkort till Barcelona och andra halvan har det till "Bortrest".

De övriga grupperna tror jag slutar på följande sätt...
Grupp 1
Östra SK
Pixbo
IBK Slottshöjden
Mölndals IBF

Grupp 2
IBF Backadalen
IK Akerselva
Guldringen IBK
Värnamo IK

Grupp 3
SSK Future
Bjärreds IBK
IBK Göteborg
Grästorps IBK

Grupp 4
FBC Lerum
Töjnan IBK
Guldheden IBK
Laholms BK

Grupp 5
Höllvikens IBF
Lindome IBK
IK Zenith
Högsbo AIK

Grupp 6
Malmö IBC
Frölunda IBK
Hovås IBK
Sandö IBK

Grupp 7
Barnarps IK
Marstrands IBK
Åkarps IBK
Träslövsläge IF

Grupp 8
Kvissel FC Millionaires
Eken IBK
Öckerö Innebandy
IBF Älvstranden

Några kommentarer bara.
I träningsturneringar kan man ju aldrig veta vilket fokus lagen har och det kan handla om allt från att spela in nya ungdomar i truppen till att samlas för att gå ut och festa på lördagen.

Att tippa såna här turneringar mellan lag som aldrig möts och där referenspunkterna är få blir ju därefter också. Övergångar och sådant har jag ingen koll på och det är inte helt oväsentligt.

IBF Älvstranden t.ex. som jag tippar sist i grupp 8 kan ju vara hur bra som helst med tanke på FBC Göteborgs delning och spridning av spelare. Jag har inte gjort någon djupare research.

Eken spelar två serier över Öckerö och Millionaires är ju en satsande klubb.

Barnarp hamnade väl lite ovanför Marstrand i division 2 förra säsongen?

Malmö IBC har ju snygga rosa tröjor. Måste ju vara vassa.
Frölunda dansar vidare från denna gruppen.

Grupp 5 har jag redan berört.
Här tror jag IK Zenith kan överraska och det blir en jämn historia.

FBC Lerum är ju en stabil klubb och de kan nog ta hem hela cupenom de spelar med sitt bättre lag.
Töjnan från division 4 i Stockholm tror jag ligger på en nivå i höjd med divison 3-klubbarna i Göteborg och kanske till och med lite högre.

SSK Future är ju ändå ett elitlag i Tjeckien men jag har för mig att de var klena förra gången de var i Göteborg.
Bjärred är en duktig ungdomsklubb och får bra med påfyllning från egna led och bör vara ett ok lag.
IBK Göteborg har ju flera lag de kan ställa upp med och de kan vara bättre än mitt tips.

Backadalen satsar och jag tror de tar hem gruppen till att börja med.
IK Akerselva spelar väl högt i det norska seriesystemet och kan vara riktigt bra de också.
Guldringen har jag för mig gick vidare på vår bekostnad förra året...eller hur var det?

Östra SK kom tvåa i division 2 efter IBF Göteborg och jag tror att de mycket väl kan ta hem cupen.
Pixbo åkte ur samma serie men med den här klubben vet man ju aldrig vilket gäng det är som spelar. Är det deras divison 3-lag eller deras divison 4-lag?

Jag gör ingen övrig rank i nuläget utan jag avvaktar lite resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar