Välkommen till Ryssfemmor!


fredag 11 februari 2011

Som när Bobby Hull sköt genom sargen

Stenhårde Börje Salming har uttalat sig kring Peter Forsbergs comeback i NHL och delat ut domen "Han kommer inte att klara fem matcher".

Salmings argument är att Foppa är alldeles för matchotränad.
Hmm...Jo, det må ju så vara men första matchen för säsongen är ju alltid första matchen för säsongen för alla.
Så när Sidney Crosby återkommer ifrån sin skada så ska han inte spela då för han är för matchotränad?

Nej, det är klart att Foppa kanske inte kommer att kunna lira 25-30 minuter som förr om åren och inte heller varje match men någonstans måste han ju börja.
Hela grejen med att träna med Colorado handlade ju om att han skulle se ifall han skulle hänga med i tempot.

Vidare ska det gå mycket fortare i NHL nu och Foppa har inte heller blivit snabbare och därför kommer han att få problem. Mhmm...ungefär som det går så mycket fortare i Elitserien nu förtiden...
Jo, salming gör också en jämförelse med Mats Sundin som höll upp ett halvår och aldrig kom tillbaks in i det.
Nix, men har man ingen motivation kvar så går det inte.
Det går inte att jämföra Sundin och Forsberg i det hänseendet.

Sedan är det diverse hockeykändisar som uttalar sig.
En del tror det kan funka bra för Forsberg medan andra tror det går åt skogen.

För egen del tycker jag att haussen kring NHL är uppe i Bobby Hull-nivåer.
En gång i tiden när jag började bli lite nyfiken på ishockey så var Bobby Hull den stora stjärnan. Kan det ha varit kring 1971-72 sådär? Jag var väl ca 5-6 år och det ryktades att proffsen skulle spela i VM och att Bobby Hull skulle komma. Min bror och hans kompisar, sisådär fyra år äldre än mig, hade kollen.

Bobby HULL... ni hör ju på namnet. Coolt. Det låter ju som att snubben är född till ishockeyspelare, eller hur?

Killen omgärdades av ryktet att han skjutit målvakter till döds med sitt FRUKTANSVÄRDA SKOTT.
Han sköt IGENOM sargen när han tog i och mina bilder av den här killen blev allt dystrare.
Ingen jag sett i Sverige var ju i närheten av den kalibern

Och han var bara en av proffsen som skulle komma och de var ungefär lika bra allihop.

Så kom då VM och jag satt där och tittade efter den här RUSKIGA skytten och målvaktsdräparen.
Idag minns jag inte ens om han verkligen var med.
Det enda jag minns är att INGEN spelare sköt minsta lilla skit igenom sargen. Jag minns också att jag inte var särskilt imponerad av de där kanadensarna i VM.
Proffsen åkte inte skridskor snabbare än alla andra och var inte mer spelintelligenta och ja, kort sagt, så var de som vilka spelare som helst. 

Snacka om att min bild av Bobby Hull och NHL-proffsen fick sig en rejäl törn.

Idag kan man få fram att Bobby Hull föddes 1939. Han spelade i NHL under åren 1954-1980.
Därefter spelade han i WHA under åren 1972-1979 innan han 1979 återvände till NHL för spel i Winnipeg Jets 1979.

Bobby Hull var trots allt en riktigt bra spelare.
Hans skott uppmättes en gång till lite drygt 190 km/h.
Fart under skridskorna hade han också., 47, 8 km/h.
1998 samlades branschfolk ifrån och kring NHL för att utse tidernas bästa spelare i NHL.
Bobby Hull hamnade på åttonde plats på den listan.

Nu när Forsberg ska göra comeback kryper alla dystergökar fram och deras beskrivning av NHL påminner väldigt mycket om min tioåriga brorsas fantasier om proffsen.

Men ryktet om hans storhet fick sig, som sagt, en rejäl törn den där gången för många många år sedan.
Jag har lärt mig att spelarna i NHL inte är mer än människor och att de inte skjuter igenom sarger eller åker skridskor bättre och snabbare än alla andra spelare.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/internationellt/nhl/article8549017.ab

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar