Välkommen till Ryssfemmor!


onsdag 16 februari 2011

Apropå Krönikörerna och Peter Forsberg

Jag har roat mig med att botanisera bland en del krönikor efter Peter Forsbergs besked om att han nu slutar.

Påfallande många känns lite matta och sådär avmätta över att Forsberg nu slutar. . . för femtioelfte gången ungefär. "Nu är det väl ändå slut...VA?!"
Ungefär så låter det.

Ungefär som man kan säga till de där som gifter sig och skiljer sig och gifter sig och skiljer sig gång på gång så folk lämnar kvar prislapparna på bröllopspresenterna. . . "Nu är det väl ändå sista gången Hasse..."

Ska Peter Forsberg behöva utstå det?

Jag blir förbannad.

Visst, jag kan förstå om diverse sportskribenter önskat att vara först med nyheten om att Forsberg slutar och andra har roat sig åt att vara först med att Forsberg tränar med något juniorlag någonstans och att comebacken är på gång. En del har nog också blivit dragna vid näsan när Forsberg gjort tvärtemot vad man förväntat sig.

Många krönikörer har ju uttryckt att Forsberg är dumdristig som drar till NHL och att har påstått att han inte kommer att hinna med och allt dravel de nu skrivit. Forsberg mer än hängde med. I första matchen hade han kunnat få med sig tre assist bara medspelarna varit mer på hugget. Andra matchen var inte lika bra men ändå så levererade han ett flertal bra passningar som bara lyste av den klass som en gång i tiden världens bäste kan prestera.
Att sedan Forsberg säger att han inte hinner med är en annan sak. Han kunde under sin glans dagar lämna isen skitsur efter att han vunnit matchen åt sitt lag efter att ha gjort fem poäng. "Äh, jag var kass" kunde hans eget omdöme vara.

Jag är förvånad över att många krönikörer också ondgjort sig åt eller förundrats över att Forsberg inte ger upp. Märkligt tycker jag eftersom Forsberg aldrig var känd för att ge upp. Varför ska de egenskaper som gjort honom och andra världsstjärnor till just de stjärnor de är och som vi älskat dem för plötsligt vara en last?

Mig veterligen så har Peter Forsberg innan presskonferensen i förrgår aldrig sagt att han slutat heller.
Allt annat har ju bara varit spekulationer ifrån sportjournalister . . .

1 kommentar:

  1. BYW Tipping Contest 2011

    Att anmäla sig är enkelt, det gäller bara att lämna en kommentar samt sitt namn som kommentar under artiklet på vår sida

    Länken: http://betyouwin.blogg.se/2011/february/utkast-feb-14-2011.html

    SvaraRadera