Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 18 juni 2011

Aftonbladet ute och cyklar igen

Neymar heter nästa brasilianska supertalang.

Han debuterade i landslaget redan som 18-åring.
Han är idag 19 år gammal och byter klubb ifrån Santos till Real Madrid.

Aftonbladet har nu gjort en sammanställning över tidigare brasilianska superlöften och hur det gick.
Jag har lite funderingar kring den listan.

Ronaldo får fem plus och det är ju absolut inget att säga om det. Han meriter är svåra eller omöjliga att nå upp till.

Ronaldinho får också fem plus och det är ju bara att hålla med.

Att Denilson, Severino och Geovanni får usla omdömen säger jag heller inget om.

Det är några andra spelares betyg som gör mig lite konfunderad.
Adriano får två plus.
Robinho får två plus.
Kaka och Pato får fyra plus.

Det är ju helt ologiskt.
Patos motivering lyder ungefär såhär: 21 år gammal är Pato en etablerad stjärna i Milan och har alla möjligheter att fortsätta att utvecklas. Oerhört snabb och farlig framför mål.

Om Kaka sägs: Snubblande nära toppbetyget men de sista åren drar ner det ett snäpp. En av världens bästa under ett par magiska säsonger i Milan. Elegant.

Samtidigt om Robinho: Var inte äldre än 21 när han såldes men var redan en hjälte i Brasilien. Men i Europa har den kontroverisella teknikern aldrig presterat över tid.

Adriano öste in mål sina första säsonger i italienska ligan och gjorde verkligen en supersuccé. Sedan är frågan hur länge man måste göra succé för att räknas som en talang som blev en stjärna?

Pato får fyra plus.Han har på 101 matcher gjort 50 mål jämfört med Adrianos 48 mål på 123 matcher i Inter.
Adriano gjorde en hel del matcher där han var under isen så jag är rätt säker på att Adriano hade en starkare statistik än Pato de första 80 matcherna.

Robinho levererar fortfarande och gör det i en av världens bästa klubbar. Glimtvis gör han saker på banan som  de bästa drömmer om att upprepa. Han gjorde t.ex. lika många ligamål som Zlatan den senaste säsongen. Ska han bara få två plus?

Pato får alltså fyra plus vilket är samma betyg som Kaka som en gång i tiden utsågs till världens bäste.
Om jag spelar fotboll och röstas fram till världens bäste, förtjänar jag då inte att få fem plus i en sådan här bedömning?
Hur många säsonger måste jag ligga på topp för att få ett toppbetyg?

Jag vet inte vem av Oskar Månsson, Laerke Marie Ryge och Johannes Hägglund som gjort vad i artikeln om Neymar men plusbetygen har en del i övrigt att önska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar