Välkommen till Ryssfemmor!


lördag 7 maj 2011

Sjöbergs drogleverantör

När jag åkte till Spanien i förra veckan briserade Patrik Sjöbergs bomb om att Viljo Nousiainen varit pedofil. Självklart är det en otroligt tragisk historia för alla inblandade.

Det har skrivits spaltmeter om det och jag hoppas kring det att Sjöberg och de andra utsatta får stöd och hjälp i önskvärd utsträckning.

En annan sak som gjorde mig lite fundersam var det som skrevs om hur Sjöberg köpt kokain då när han greps på Avenyn.

Alltså, någonstans tror jag det går omkring en knarkhandlare som inte riktigt får ihop det.
Enligt Sjöbergs skrivelse så fick han en påse med kokain som han tog med sig in på toaletten och sedan skulle han lämna tillbaks påsen när han tagit det han ville ha.
För mig som är en total novis vad gäller droghandel så blir jag väldigt förvånad. Går det till på det viset?
"Här har du en påse xxxxx, ta så mycket du behöver så väger jag påsen efteråt så får vi reda på hur mycket du ska betala?"
I alla filmer och böcker jag sett så arbetar droghandlarna en jäkla massa med att protionsförpacka drogerna och betalningen sker antingen direkt eller så hamnar man i en skuld på ett konto. I filmerna brukar det ofta sluta med att den skuldsatte får springa arschlet av sig för att komma undan droghandlarna.

Men vad vet jag? Sjöbergs knarkleverantör kanske har rationaliserat bort hela förpackningsavdelningen och därmed friställt ett antal arbetare så han därmed gör större vinst? Eller så delar han ut knarket gratis för att marknadsföra sina affärer? Hur det nu går till eftersom alla vill vara hemliga. Han kan ju knappast sälja in sig med att säga "Hey, jag dealar till Sjöberg, köp av mig".

Ok, du som läsare kan ju fundera över ovanstående lite på egen hand.

Sjöberg är också kritisk mot "Mr Ren idrott" och jag tycker det verkar som att Sjöberg vill plocka poäng på att Sven Nylander inte erkände att han tog kokain på samma sätt som Sjöberg gjorde det. I min värld är båda två lika goda kålsupare.
Faktum är att Nylander vinner mina sympatier eftersom jag aldrig hört honom uttala sig om Sjöberg vare sig under eller efter affären. Sjöberg skjuter dock, i vanlig ordning, med hagelbössan både till vänster och höger. Kanske för att flytta fokus ifrån sig själv. Sjöberg erkänner dessutom att det inte är en gång han tagit kokain. Vilket för mig gör hela historien om hur han fick knarket på Avenyn överflödig. Det blir liksom inte snyggare av att han fick det och inte köpte det.

Till sist så vill jag nämna lite om själva gripandet som Sjöberg skriver om.
Han är lite putt på polisen för att de ska ha sagt att de skulle sköta gripandet diskret. Nu tog polisen ut Sjöberg mitt på Avenyn och visiterade honom inför allsköns publik i det öppna. Och?

Varför i hela fridens namn skulle polisen utlova någon form av mildare behandling av två meter Sjöberg än mot Arne Anonym Arkitekt? För att Sjöberg är känd?
Det stod ju ändå i tidningarna strax därefter att han och Nylander åkt dit för knarkinnehav. Jag kan snarare tycka att det är bra när kändisar avslöjas och att de får samma straff som alla andra. Det är bra att samhället visar att det inte är OK med knark. Inte ens om man heter Patrik Sjöberg, är två meter lång och cool.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar