Välkommen till Ryssfemmor!


fredag 15 juli 2011

Damfotboll

Varför blir det alltid sådant rabalder om och motsättningar kring manligt-kvinnligt och strid mellan könen så fort vårt damlandslag i fotboll spelar?

"De måste väl få spela fotboll på sin nivå utan att jämföras med killarna" brukar man kunna få höra.

Jag kan ju visst jämföra kvinnliga spelare med manliga likväl som vi jämförs på alla andra områden nuförtiden. Vem är bäst på att laga mat eller byta däck eller organisera arbetsplatser o.s.v.
Varför skulle vi då inte kunna jämföra kvinnliga och manliga fotbollspelare?

"Jomen, kvinnor och män har ju annorlunda fysik"

Jo, så är det väl. Men då har vi kanske också annorlunda psyke och totalt sett kanske dessa faktorer ska tas med i helheten kring allt vi gör?

Nåja, det är inte detta jag vill säga egentligen utan att jag jämför svenska fotbollsdamer med utländska fotbollsdamer. Dessutom jämför jag svenska fotbollsdamer med andra svenska fotbollsdamer. Att jämföra damer med herrar blir bara alltför frustrerande men att jämföra damerna sinsemellan funkar ju.

Det som retar mig med en del svenska damer är att de inte kan springa och att de inte kan slå den enklaste passning rätt. Observera att jag skriver "en del". Schelin, Sjögran och någon ytterligare fixar detta men övriga är faktiskt riktigt usla på detta.
Det här behöver ju inte alls vara damernas fel utan kan ju helt enkelt bero på sättet de tränar. Någonting är ju fel.
När man ser landslaget ska det ju ändå handla om de elva bästa spelarna i landet och någon form av kvaliteter måste ju spelarna trots allt besitta.

Äh, vad negativt detta blev nu då.
Hursomhelst. Skicka en delegation svenska damtränare till Japan och lär er träna ut fotboll till svenska damer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar